„Systém pasívní ochrany letounů nesplnil požadavky dle stanovených specifikací armády ČR,“ řekla Právu mluvčí generálního štábu Jana Růžičková. Dodala, že do Afghánistánu nevyrazí dříve, než bude letoun „vybaven odpovídajícími systémy pro létání v prostoru Afghánistánu tak, aby byla zajištěna jak bezpečnost letu, tak přepravovaných osob“.

Původně měl letoun odletět na začátku léta, což podle informací Právu nelze již stihnout.

Podle leteckého a vojenského odborníka, který nechtěl být jmenován, je pasívní ochrana letounů v Afghánistánu nezbytností. Jde o systém, který vystřeluje klamné cíle – mezi vojáky zvané horké cihly. Ty mají podobnou teplotu jako proudové motory a dokážou zmást rakety s infrahlavicemi, které se orientují na teplo motoru.

„Afghánci se v ostřelování letadel vyznají, za desetileté války s Rusy se jim podařilo sestřelit 300 letadel a vrtulníků. Pasívní ochrana je minimum, bez ní by se neúměrně zvýšilo riziko sestřelení zvláště při vzletu a přistání,“ poznamenal expert. Vyjádření Omnipolu se nepodařilo redakci získat.

Letoun by měl mít hlavně na starosti dopravu českých vojáků a materiálu z kábulského letiště na základny, kde má Česko své kontingenty. Podle Růžičkové by mělo s letounem do Afghánistánu odletět 20 pilotů, techniků a pozemního personálu. Generální štáb počítá, že pokud se letoun osvědčí, měl by příští rok létat v Afghánistánu ve službách spojeneckých sil ISAF.

Nákup letounů provází řada pochyb. Obrana koupila tři letouny CASA za tři miliardy korun, další kus vyměnila za pět nepotřebných L-159, do kterých musela investovat půl miliardy. Navíc tříletý servis vyjde na 700 miliónů. Kvůli tomu, že ministerstvo oslovilo pouze firmu EADS, šetří nákup evropská komise. Generální štáb s nákupem nesouhlasil proto, že Casa není do misí příliš vhodná, vojáci by totiž spíš potřebovali letoun pro transport techniky a Casa je určená hlavně pro přepravu osob.