Odborníci však varují, že cyklista se pohybuje podstatně rychleji než chodec a řidič automobilu ho může snadno přehlédnout. Podle nich přibude mrtvých.
Bude-li se jezdec na kole spoléhat na „absolutní přednost“, může se mu jeho výhoda v silničním provozu stát naopak osudnou.

 

Dokážete si ale představit, za jak krátkou chvíli se vám cyklista z třiceti metrů přiblíží ke křižovatce? V autě pak nemáte šanci zareagovat.Milan Bělka, dopravní expert

 

Na cyklistickou stezku bude motoristy ještě před křižovatkou upozorňovat semafor s oranžovým světlem a vyobrazením kola, stejně jako je tomu u chodců.

„Když vidím přednost pro chodce, dbám zvýšené opatrnosti a umožním chodcům bezpečně přejít. Dokážete si ale představit, za jak krátkou chvíli se vám cyklista z třiceti metrů přiblíží ke křižovatce? V autě pak nemáte šanci zareagovat,“ míní dopravní expert Milan Bělka.

Podle něj je zcela dostatečná současná úprava. „Jestli chce mít cyklista přednost, tak na přechodu sesedne z kola a má stejnou přednost jako chodec,“ upozornil Bělka.

Ředitel dopravní policie Leoš Tržil připomněl, že v minulosti podobná úprava už v Česku platila. Vyhláška platná do konce roku 2000 říkala, že při odbočování je řidič povinen dát přednost chodcům a cyklistům jedoucím na přechodu pro cyklisty.

Zrušení přednosti pak podle něj vedlo k novému dopravnímu značení na cyklostezkách.

„Když se dnes podíváte na řadu komunikací, kde je samostatná cyklistická stezka, tak před každým křížením je zrušená značkou. Typickým příkladem je Uherskohradišťsko, kde by to (novela, pozn.red.) pomohlo k upřednostnění cyklistů na stezkách pro cyklisty,“ uvedl Tržil.

Psycholog: Může to mít tragické následky

Podle dopravního psychologa Martina Kořána je sice třeba méně chráněné účastníky silničního provozu zvýhodňovat, ne však na úkor bezpečnosti.
„Usmrcených cyklistů je kolem 80 až 100 za rok a to je dost,“ podotkl Kořán a upozornil, že uzákonění přednosti cyklistů na přejezdech cyklostezek u křižovatek může mít tragické následky.

„Řidič se podívá na jednu stranu, potom na druhou, a protože nikoho neuvidí, vjede do vozovky, jenže cyklista se tam najednou dostane podstatně větší rychlostí. Je to sporné,“ myslí si Kořán s tím, že podobným zákonným změnám by měla předcházet podrobná odborná debata.

Takzvaný cyklistický balíček, který má posílit postavení milovníků kol v silniční dopravě, se zrodil na ministerstvu dopravy ještě za působení ministra Gustáva Slamečky.

Počítá mimo jiné i se zákazem předjíždění cyklistů v křižovatkách, aby je řidiči neohrozili. Právě toto opatření ale podle poslance a dopravního experta Stanislava Humla zřejmě vezme za své ještě během schvalování ve Sněmovně.

„Je to tam pojato přímo tak, že nesmíte na křižovatce předjíždět cyklisty,“ uvedl Huml. „Zároveň ale existuje pozměňovací návrh, který to anuluje a já budu hlasovat pro ten pozměňovák,“ podotkl poslanec. Podívat se chce údajně i na přednost cyklistů na přechodech cyklostezek.