Podle náměstka ministra dopravy Iva Tomana seznamy vzešly z jednání zástupců ministerstva, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a krajů. SŽDC si prý od zrušení tratí slibuje roční úsporu na údržbě zhruba 60 miliónů korun. Kritici ovšem oponují, že SŽDC objednává údržbu dráže, než by to udělal soukromník, a kvalita přitom stejně pokulhává.

"Existují nákladní dopravci, kteří by po jen částečných úpravách začali trať využívat mnohem více a mohli by její hospodaření posunout do úplně jiných čísel," řekl Karel Mikolášek, který koordinuje víkendovou dopravu na trati z Lovosic do Mostu. Na mysli měl zřejmě společnost Unipetrol, která trať příležitostně využívá, přestože na ní musí její vlaky každých pár kilometrů zvolnit skoro do kroku kvůli neprosekaným přejezdům.

Mikolášek navíc viní SŽDC, že dodala ministerstvu o trati Lovosice - Most chybné podklady o skoro nulových tržbách, přestože obce objednávají víkendové turistické vlaky.

Počet tratí určených ke zrušení může růst. V pátek čítal seznam na internetové úřední desce ministerstva jen pět položek, dnes ráno přibyly další dvě. Jak zjistila ČTK, paralelní správní řízení vede Drážní úřad, na jehož seznamu je 13 tratí včetně sedmi z ministerského řízení. Na Drážním úřadu ale nejde o fyzickou likvidaci, nýbrž o zrušení veřejné železniční dopravy na trati.

Zastavení veřejné dopravy znamená, že SŽDC nemusí provádět nákladnou údržbu. Když například vezme povodeň most, na trati s veřejnou dopravou ho musí obnovit, i kdyby po něm jezdil jeden motorák týdně. Pokud se veřejná doprava zastaví, fyzická likvidace nebo zkrácení tratě už může být jen formalitou.

Veřejná doprava se má zastavit i na trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova, na níž objednává víkendové vlaky svazek obcí. Jednoho z jeho představitelů, končícího starostu Telnice Jaroslava Doubravu, rozhořčilo nejen samotné řízení, ale i jeho načasování. "V načasování je jednoznačný úmysl, protože během 14 dnů po volbách se jim z obcí nikdo nemůže vyjádřit," řekl Doubrava. O zahájení řízení se prý dozvěděl teprve při rozhovoru pro ČTK.

Trať ve správním řízení MD o likvidaci Trať ve správním řízení DÚ o zastavení dopravy Kraj
Čejč - Uhřice u Kyjova Čejč - Uhřice u Kyjova Jihomoravský
Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín Jihomoravský
Bruntál - Malá Morávka Bruntál - Malá Morávka Moravskoslezský
Královec - Žacléř Královec - Žacléř Královéhradecký
Broumov - Otovice zastávka Královéhradecký
Aš - Aš státní hranice Aš - Aš státní hranice Karlovarský
Loket předměstí - Krásný Jez Karlovarský
Obrnice - Čížkovice Obrnice - Čížkovice Ústecký
Libochovice - Račiněves Libochovice - Račiněves Ústecký
Kralovice - Mladotice  Plzeňský
Čelákovice - Mochov Středočeský
Hněvčeves - Smiřice Královéhradecký
Děčín hl. nádraží západ - Teplice lesní brána  Ústecký
Zdroj: ministerstvo dopravy, Drážní úřad