Hlavní obsah

Resort dopravy potichu ruší tratě

18. 10. 2010, 12:40 – Praha

Sedm tuzemských regionálních železničních tratí možná zanikne, ministerstvo dopravy je poslalo do správního řízení o zrušení. Celkem se počet tratí navržených na zrušení může zvýšit až na 13. Vyplývá to z dokumentů ministerstva dopravy. Kritici tohoto záměru označili jeho načasování na období kolem komunálních voleb za úmyslné a nešťastné.

Foto: Právo

Ilustrační foto

Článek

Podle náměstka ministra dopravy Iva Tomana seznamy vzešly z jednání zástupců ministerstva, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a krajů. SŽDC si prý od zrušení tratí slibuje roční úsporu na údržbě zhruba 60 miliónů korun. Kritici ovšem oponují, že SŽDC objednává údržbu dráže, než by to udělal soukromník, a kvalita přitom stejně pokulhává.

"Existují nákladní dopravci, kteří by po jen částečných úpravách začali trať využívat mnohem více a mohli by její hospodaření posunout do úplně jiných čísel," řekl Karel Mikolášek, který koordinuje víkendovou dopravu na trati z Lovosic do Mostu. Na mysli měl zřejmě společnost Unipetrol, která trať příležitostně využívá, přestože na ní musí její vlaky každých pár kilometrů zvolnit skoro do kroku kvůli neprosekaným přejezdům.

Mikolášek navíc viní SŽDC, že dodala ministerstvu o trati Lovosice - Most chybné podklady o skoro nulových tržbách, přestože obce objednávají víkendové turistické vlaky.

Počet tratí určených ke zrušení může růst. V pátek čítal seznam na internetové úřední desce ministerstva jen pět položek, dnes ráno přibyly další dvě. Jak zjistila ČTK, paralelní správní řízení vede Drážní úřad, na jehož seznamu je 13 tratí včetně sedmi z ministerského řízení. Na Drážním úřadu ale nejde o fyzickou likvidaci, nýbrž o zrušení veřejné železniční dopravy na trati.

Zastavení veřejné dopravy znamená, že SŽDC nemusí provádět nákladnou údržbu. Když například vezme povodeň most, na trati s veřejnou dopravou ho musí obnovit, i kdyby po něm jezdil jeden motorák týdně. Pokud se veřejná doprava zastaví, fyzická likvidace nebo zkrácení tratě už může být jen formalitou.

Veřejná doprava se má zastavit i na trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova, na níž objednává víkendové vlaky svazek obcí. Jednoho z jeho představitelů, končícího starostu Telnice Jaroslava Doubravu, rozhořčilo nejen samotné řízení, ale i jeho načasování. "V načasování je jednoznačný úmysl, protože během 14 dnů po volbách se jim z obcí nikdo nemůže vyjádřit," řekl Doubrava. O zahájení řízení se prý dozvěděl teprve při rozhovoru pro ČTK.

Trať ve správním řízení MD o likvidaciTrať ve správním řízení DÚ o zastavení dopravyKraj
Čejč - Uhřice u KyjovaČejč - Uhřice u KyjovaJihomoravský
Hrušovany nad Jevišovkou - HevlínHrušovany nad Jevišovkou - HevlínJihomoravský
Bruntál - Malá MorávkaBruntál - Malá MorávkaMoravskoslezský
Královec - ŽacléřKrálovec - ŽacléřKrálovéhradecký
Broumov - Otovice zastávkaKrálovéhradecký
Aš - Aš státní hraniceAš - Aš státní hraniceKarlovarský
Loket předměstí - Krásný JezKarlovarský
Obrnice - ČížkoviceObrnice - ČížkoviceÚstecký
Libochovice - RačiněvesLibochovice - RačiněvesÚstecký
Kralovice - MladoticePlzeňský
Čelákovice - MochovStředočeský
Hněvčeves - SmiřiceKrálovéhradecký
Děčín hl. nádraží západ - Teplice lesní bránaÚstecký
Zdroj: ministerstvo dopravy, Drážní úřad

Reklama

Související témata:

Výběr článků