„Vyhodnotit hlavní příčinu, která vedla k propadu tunelu, bude ještě chvíli trvat. Máme ještě zadán znalecký posudek, který by měl být hotov v polovině září. Ten například vyhodnotí, zda byla správně zvolena tloušťka výztuže tunelu. Dále potvrdí či vyvrátí některé naše hypotézy. Podle nich mohou být příčiny dvě. Jednak nedodržení technologické kázně při propadu a nebo špatně vedená nebo zpracovaná projektová dokumentace. Já osobně se domnívám, že velmi významnou roli hrálo nedodržení technologické kázně. Je to ale zatím pouze můj osobní názor,“ řekl Právu místopředseda Českého báňského úřadu Dušan Havel.

Pokutu úřad stanoví podle zákona. Sazby mohou být do jednoho, dvou i pěti miliónů korun, podle stupně porušení předpisů. Všechny materiály dále úřad předá policii, která poté může i přistoupit k trestnímu stíhání odpovědných osob. Metrostav pak musí přijít s novou projektovou dokumentací a s dalšími návrhy, jak se s příčinami mimořádné událostí vyrovná. Bez toho v ražbě pokračovat nemůže. Současně může dodávat důkazy, které hovoří v jeho prospěch.

Praha bude chtít zaplatit škodu

„Metrostav definoval tři možné příčiny propadu. Dvě, o kterých mluví Báňský úřad a ještě třetí, náhlé zhoršení geologických podmínek.

Pravděpodobně se bude jednat o kombinaci těchto příčin. V těchto dnech také dokončujeme dokumentaci k dalšímu postupu prací, kterou v nejbližších dnech předáme Báňskému úřadu k posouzení,“ sdělil Právu tiskový mluvčí společnosti Metrostav František Polák.

Peníze bude od Metrostavu chtít i zadavatel stavby, hlavní město Praha. Podle analýzy vypracované Vysokou školou ekonomickou metropoli vznikla škoda minimálně čtrnáct miliónů korun. Praha však bude po firmě zřejmě chtít i vyšší částku.