ČBÚ už minulý týden označil za hlavní možné příčiny chyby v dokumentaci a nedodržování technologie. Geologické příčiny označil jako méně pravděpodobné.

Podle Metrostavu se do nadloží mohla dostat voda, která skokově změnila jeho vlastnosti. Mohlo se jednat o vodu z neodvodněného parkoviště, mohla přitéct také prostřednictvím barokních opevňovacích staveb nebo jiných nezaznamenaných výkopů.

"Vedení společnosti v tuto chvíli připouští i to, že jedním ze spouštěcích mechanismů havárie mohlo být i případné lidské selhání při dodržování technologického postupu výstavby," uvedl ve zprávě Polák. Podle něj bude třeba prověřit i možnou nepřesnost v projektu, která by byla způsobena nějakou anomálií.

Video

Tunel Blanka se propadl na zahradě ministerstva kultury. Zdroj: Stream

Likvidace havárie by neměla oddálit dokončení

Metrostav se podle Poláka po zajištění místa propadu věnuje zkoumání příčin havárie. Podle jejich interního šetření jsou možné tři zmíněné příčiny i jejich vzájemná kombinace. Vedení společnosti se domnívá, že zjištění příčin závalu by mohl pomoci doplňující geologický průzkum, který Metrostav plánuje pomocí průzkumných štol z prostoru Prašného mostu.

Podle výrobně technického ředitele Metrostavu Ivana Hrdiny by likvidace havárie neměla mít vliv na konečný termín stavby. Metrostav je prý v úseku, který se propadl, v dvouapůlměsíčním předstihu proti plánovanému termínu. Do dokončení ražeb v tomto úseku chybí v severním tunelu 130 metrů a v tunelu jižním 180 metrů.

Tunel se v úseku Brusnice propadl před týdnem, na zahradě ministerstva kultury v Praze 6 tak vznikl kráter. [celá zpráva]