Hlavní obsah

Ražený tunel v Praze se propadl v místě, které mělo být vyztuženo

Právo, Petr Janiš
Praha

Průval zeminy v blízkosti Pražského hradu nenastal u čelby raženého tunelu Brusnice, tedy v místech jeho čelního prorážení, ale asi tři desítky metrů v již proraženém úseku, tedy v místě, které mělo být vyztuženo.

Foto: Petr Horník, Právo

Propadlá země u budovy ministerstva kultury

Článek

Vyplynulo to v pátek z vyjádření členů pražské městské rady a náměstka ředitele Českého báňského úřadu Dušana Havla po mimořádném jednání rady o příčinách úterního propadu zeminy v tunelu pražského městského okruhu.

Chyba patrně podle nich nastala technologickou nekázní. Praha hrozí Metrostavu tvrdými sankcemi, zároveň se ale obává zdržení stavby.

Havel řekl, že se poslední průval lišil od předchozích dvou ve Stromovce právě tím, že nadloží několik dní před zřícením drželo.

Pražští radní viní ze zřícení tunelu Metrostav a říkají: Třikrát a dostVideo: Novinky

V severní troubě tunelu Brusnice se podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka poblíž místa průvalu kromě bagristy pohyboval ještě jeden pracovník. „Stačil odejít včas,“ poznamenal. Kdyby dotyčný neodešel a bagrista nebyl krytý kabinou, je téměř jisté, že by si Blanka vyžádala lidskou oběť.

Důkazy zabetonovány

Havel nadloží rubaného tunelu označil za otevřené, ukazuje to patrně na nedostatečnou výztuhu. „V současné době ale nejsme schopni ohledat místo události, protože je zasypané,“ uvedl. Některé důkazy jsou podle něho nenávratně pryč. Metrostav je zabetonoval, podle Havla se ale nedalo nic jiného dělat. Objevily se i spekulace, že parkoviště vedle ministerstva kultury, které se do tunelu propadlo, nebylo zkolaudované. Údajně zde stálo na černo.

Radní hlavního města, kteří o závalu včera jednali, byli nespokojeni s podklady, které dostali od stavbařů, projektantů a geologů. Jak už Právu včera informovalo, šlo o suchý popis situace bez náznaku možných příčin. Radní si vyžádali do úterý další podrobnosti.

„Rada vyjádřila zásadní nesouhlas s rozsahem, kvalitou, obsahem zpracování informace o mimořádné události,“ konstatoval pražský primátor Pavel Bém. „Čekáme na vyšetření příčiny havárie,“ řekl Polák a slíbil, že firma podklady doplní.

Presumpce viny

Radní si také už vyžádali právní analýzy a externí právní posudky, které podle Béma „mohou vést k rozvázání smluvních vztahů s dodavatelem stavby“, uplatnit smluvní sankce například za nedodržení správných stavebních technologií.

Jeho náměstek Rudolf Blažek (ODS) uvedl, že se v daném případě řídí presumpcí viny. „Jednou se to stát může, podruhé možná, potřetí je to nepřijatelné,“ sdělil. Pokud podle něho báňský úřad ukáže prstem na Metrostav, je to podle něho zlé. „Jsem rozhodnut podpořit tvrdé sankce, možná vypovědět smlouvu společnosti Metrostav,“ řekl Blažek.

Nelze ale ani vyloučit chybu v projektu. Šéf projektantů Ludvík Šajtar ze společnosti Satra to nechtěl komentovat.

V severní troubě tunelu Brusnice se měnil způsob ražby. „Pokud je technologická chyba v postupu, není možné pokračovat dál,“ konstatoval Blažek s tím, že se vše prodražuje o milióny korun. Zaplatit je podle něho bude muset Metrostav.

Pokud by město začalo hledat jiného dodavatele stavby, znamenalo by to patrně další odklad zprovoznění části městského okruhu.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám