Toto opatření, které v Česku nabude účinnosti od 1. února, schválila v pondělí vláda na návrh ministra dopravy Gustáva Slamečky.

„Chceme přimět silniční dopravce k omezení jízd kamiónů v době páteční dopravní špičky, kdy řada svátečních řidičů vyráží na víkendové pobyty a množství osobních aut je z celého týdne nejvyšší,“ zdůvodnil toto opatření Slamečka.

Sazby mýtného se liší podle počtu náprav a emisních norem, které vozidla splňují. Jízda v pátek odpoledne tak po zvýšení sazeb vyjde draho především těžké kamióny se čtyřmi a více nápravami a s nízkou emisní normou. Ty teď platí za kilometr nanejvýš 5,40 koruny, ale od února to stoupne na 8,10 Kč. Naopak v ostatní dny a hodiny mýtné sazby klesnou o 1,7 až 1,9 procenta.

Slamečka očekává, že páteční zvýšení mýtných sazeb vynese letos státu navíc 75 až 80 miliónu korun. „Ekonomický efekt nebude příliš výrazný, nám ale skutečně v první řadě jde o regulaci kamiónové dopravy v hodinách, kdy to bezpečnost silničního provozu vyžaduje nejvíce,“ zdůraznil ministr dopravy.

S úplným zákazem jízd se už nepočítá

Dosud mýto musely v ČR platit pouze těžké kamióny a autobusy o hmotnosti 12 a více tun. Od 1. února se to ovšem rozšíří na všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. Páteční zvýšení sazeb se tedy dotkne i malých dopravců.

Na otázku, proč se místo zdražování přepravy raději nepřikročí k pátečnímu zákazu jízd kamiónů, který už léta marně požaduje Strana zelených, Slamečka odpověděl: „Vládní návrh, který zelení prosadili za Topolánkovy vlády, byl koncem loňského roku ze Sněmovny stažen. Byli bychom totiž v Evropě jediným ostrůvkem, kde by takový zákaz platil.“

Vláda uložila ministerstvu dopravy, aby letos v září předložilo zprávu, jak se zvýšení sazeb osvědčuje. „Kdyby se ukázalo, že je to málo účinné, bude možné páteční mýtné zdražit ještě více,“ uvedl Slamečka.

Úplný odpolední zákaz jízd kamiónů tedy už vláda prakticky odepsala. „Měl by to být až poslední krok, kdyby se vyčerpaly všechny ekonomické možnosti,“ prohlásil ministr dopravy.