Hlavní obsah

Firma začala zavážet kráter v Mostech zeminou

Právo, Aleš Honus

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mosty u Jablunkova

Do kráteru, který vznikl v neděli po propadu budovaného železničního tunelu v Mostech u Jablunkova, začaly v pátek nákladní auta vozit tisíce tun zeminy. Firma zvažuje, že tunel v Mostech u Jablunkova kvůli komplikacím vybuduje úplně jinou metodou.

Foto: ČTK

Pracovníci firmy měří radarem prostor nad zříceným tunelem.

Článek

Informoval o tom Vladislav Beneš, mluvčí firmy Subterra, která tunel buduje. "Zatím nelze odhadnout, jak dlouho to potrvá. Rychlost zavážení je závislá na měření, která se provádějí kontinuálně v podzemí i na povrchu. Zatím se žádné varovné signály neobjevily,“ řekl v pátek Beneš s tím, že stále také pokračují sanační práce v podzemí na obou koncích závalu.

Na nich také závisí návrat evakuované tříčlenné rodiny z domku v sousedství kráteru. "Jakmile bude ukončena sanace v podzemí, mohou se vrátit domů. Počítáme, že by to mělo být v neděli,“ řekl Beneš. 

Už nyní je jasné, že tunel se v původním termínu nestihne dobudovat, protože báňský úřad další práce do odvolání zakázal. Tunel měl být hotový do konce letošního roku, zatím ho firma stačila dokončit asi polovinu. Český báňský úřad další práci na stavbě tunelu povolí až poté, co budou známy příčiny propadu. "Podle mých zkušeností to může trvat zhruba jeden měsíc,“ řekl mluvčí úřadu Dušan Havel. 

Vzhledem k mimořádné situaci zvažujeme, že by se tunel nedokončil ražbou, ale hloubením,
Vladislav Beneš, mluvčí Subterry

Dodavatelská firma uvažuje o tom, že použije jinou technologii. "Vzhledem k mimořádné situaci zvažujeme, že by se tunel nedokončil ražbou, ale hloubením,“ řekl mluvčí Subterry Beneš.

V praxi by to znamenalo, že by se nejprve v místě budovaného tunelu vykopal hluboký příkop, ve kterém by se následně vybetonoval dostatečně silný tunelový tubus, a ten by se nakonec opět zasypal. To by představovalo nejenom další zdržení stavby, ale s velkou pravděpodobností i prodražení celé investice.

"Znamenalo by to změnu celého projektu tunelu a pravděpodobně i změnu smlouvy a finanční náročnosti,“ připustil mluvčí investora – Správy železniční a dopravní stavby Pavel Halla. 

Dodal, že zatím není jasné, jak dlouho ještě bude zastavena železniční doprava v tunelu, který se nachází v těsném sousedství zřícené stavby. Vlaky stojí od středy, kdy čidla ukázala jistou nestabilitu v podzemí. „V noci na čtvrtek se do tunelu nainstalovalo měřicí zařízení. Po pěti dnech se naměřené výsledky vyhodnotí a následně se rozhodne, zda bude možné dopravu v tunelu obnovit či nikoliv,“ dodal Halla. 

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám