Hlavní obsah

Většina nahlášených nenávistných komentářů zmizí ze sociálních sítí do 24 hodin. Hlídají je tisíce lidí

Brusel

Sociální sítě zaměstnávají tisíce lidí, kteří se starají o monitorování a blokování nenávistných komentářů. Zaměstnávají je internetové společnosti, jako jsou Facebook či Twitter. Tito pracovníci prověří devět desetin nahlášeného obsahu do 24 hodin, jak ukázala v pořadí již čtvrtá prověrka Evropské unie. Nadnárodní podniky tak plní podmínky dobrovolného kodexu pro boj s rasismem a xenofobií, ke kterému se od roku 2016 hlásí.

Foto: Thomas White, Reuters

Logo sociální sítě Twitter. Ilustrační foto

Článek

V průměru 72 procent obsahu, na který byly upozorněny, firmy nakonec skutečně odstraní. Když kodex začal v roce 2016 existovat, dokázaly internetové firmy prověřit asi 40 procent označeného obsahu, odstraňováno bylo přibližně 28 procent obsahu označeného jako on-line nenávistný projev. Klíčový Facebook teď do 24 hodin prověřuje 92,6 procenta oznámení, uvedla Evropská komise (EK).

Komisařka pro spravedlnost Věra Jourová novinářům řekla, že dobrovolný přístup, který komise ohledně problému použila, se ukázal jako správný. "Vždy jsem říkala, aby se v případě pochyb nemazalo. Svoboda projevu je základní princip," upozornila.

Společnosti musely kvůli kodexu najmout tisíce lidí, kteří podle komisařky mají velmi nezáviděníhodnou práci. "Probírají se stokou. Podle mne jsou to hrdinové digitálního věku," poznamenala Jourová.

Společnosti však podle komise musejí ještě zlepšovat svou zpětnou vazbu směrem k uživatelům a zajistit větší transparentnost, pokud jde o oznamování a stahování.

Bitva na internetu není u konce

Podle Jourové ale není bitva s nenávistí na internetu u konce. "Vždy můžeme zvážit dodatečné kroky," upozornila komisařka. S ministry spravedlnosti zemí EU již probírala, že pokud se situace zhorší, není vyloučeno přijetí nějaké legislativy. "Ale nyní dobrovolný přístup funguje dobře a doporučuji, abychom s ním pokračovali," dodala Jourová.

Podle komise je třeba dál vyvažovat míru moci, kterou v současném světě mají velké internetové firmy, s mírou jejich zodpovědnosti.

Ke kodexu chování se v současnosti hlásí celkem devět platforem: Facebook, YouTube, Twitter, Microsoft, Instagram, Google+, Dailymotion, Snapchat a francouzská herní stránka jeuxvideos.com.

Reklama

Výběr článků

Načítám