Hlavní obsah

Jak správně vybrat i reklamovat zájezd

Novinky, lap

Leden a únor je hlavním obdobím objednávání zájezdů First minute, které minulý rok tvořily 40 procent všech prodaných zájezdů. Poradíme vám, podle čeho vybírat cestovní kancelář, na co si dát pozor při podpisu smlouvy i jak řešit případné nedostatky přímo na dovolené.

Foto: Lucie Poštolková, Novinky

Příplatek za výhled z pokoje na moře by měl být také zapsán ve smlouvě.

Článek

Při výběru zájezdu nejprve ověřte, jestli je cestovní kancelář nebo agentura pojištěná proti krachu. Pokud si koupíte zájezd u pojištěné cestovní kanceláře, nemusíte se bát, že v zahraničí zůstanete na holičkách. Podle zákona se o vás postará příslušná pojišťovna.

Klienti mají ze zákona právo, aby jim zástupce předložil certifikát, cestovní kanceláře ho však obvykle mívají vystavený na viditelném místě. 

V Česku stále prodávají zájezdy nepojištěné subjekty

V České republice bohužel stále prodávají a organizují zahraniční zájezdy nepojištěné subjekty. Z analýz vyplývá, že si minulý rok koupili Češi od nepojištěných firem deset procent zájezdů.

"Ze zákona vyplývá povinnost pojištění proti krachu pouze a jen pro cestovní kanceláře. U nepojištěných subjektů není klient chráněn proti úpadku a mohou mu nastat značné problémy při jakékoli finanční kompenzaci, na které nebude mít nárok,“ vysvětluje Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

:. Báječná dovolená se může stát nepříjemnou zkušeností.foto: Novinky/Dana Kysučanová

Zájezdy totiž organizují jazykové školy, zdravotnická zařízení, odborové svazy a podobně.  V těchto případech není klient chráněn prosti úpadku. Nemá tak nárok na jakoukoli finanční náhradu či reklamaci. 

Také internetový prodejce je podle zákona povinen uvést, která cestovní kancelář zájezd realizuje. Na webových stránkách by měla být také kopie certifikátu pojištění proti úpadku.

Zájezdem se podle českého zákona myslí kombinace dvou a více služeb. Takže když si koupíme jen letenku, tak to není zájezd a takový prodejce nemusí být pojištěn proti úpadku.

Co by nemělo chybět v cestovní smlouvě

Cestovní smlouva by kromě označení obou smluvních stran, klienta a cestovní kanceláře, měla zahrnovat také místo pobytu, způsob dopravy a další specifikace zájezdu. Například pokoj s výhledem na moře, vzdálenost hotelu od pláže a centra střediska. Vyhnete se tak dohadům nad ústními sliby. Případně mohou být specifikace zájezdu vyřešeny odkazem na katalog. 

Klient by měl požádat o doplnění smlouvy za připlacené služby jako výhled na moře. Pokud mu cestovní kancelář odmítá vyhovět, měl by si  vybrat jinou.

Počet dní zájezdu neznamená počet nocí. Ze zákona se totiž prvním dnem zájezdu rozumí kalendářní den, kdy nastoupíte na zájezd. Například odlet z Česka v 23:30 je prvním dnem zájezdu. Raději se ptejte na počet nocí. Tento způsob uvádění počtu dní zájezdu odpovídá platné české i evropské legislativě.

Jak reklamovat zájezd

V případě, že poskytnuté služby neodpovídají obsahu platné cestovní smlouvy, má klient právo na reklamaci a následnou kompenzaci či odškodnění.  Nedostatky by měl reklamovat ihned na místě pobytu. Dobrá cestovka, by je měla vyřešit.

Pokud nedostatky v poskytovaných službách nebyly odstraněny a vykompenzovány ke spokojenosti klienta přímo na místě pobytu, měl by podat po návratu písemnou reklamaci, nejpozději do 90 dní od konce zájezdu.

Reklamaci posílejte doporučeným dopisem příslušné cestovní kanceláři nebo agentuře. Doporučujeme, aby si klient nechal nedostatky potvrdit na místě delegátem cestovní kanceláře. Nafotil je nebo zajistil svědectví ostatních členů zájezdu a důkazy přiložil v kopii k reklamačnímu dopisu.

Cestovní kancelář má povinnost do 30 dnů na tento dopis klientovi odpovědět.  Pokud klient není spokojen s odpovědí či navrženým řešením a nedojde k dohodě, bohužel nezbývá než se obrátit na soud.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám