Hlavní obsah

O Vánocích vzrůstá riziko internetových podvodů

Blížící se svátky jsou podle odborníků časem, kdy vzrůstá riziko zneužití internetové komunikace podvodníky. Mohou se vyskytnout falešné elektronické vánoční pohlednice nebo komerční nabídky, jejichž cílem je vylákat z uživatelů internetu osobní či bankovní údaje a připravit je o peníze. Uvedl to odborník na internetovou bezpečnost Vlastimil Klíma.

Článek

"Vánoční svátky a Nový rok jsou celosvětovou příležitostí, jak k vánočnímu nebo novoročnímu přání připojit škodlivý kód, přesměrování na stránky, které vydělávají na reklamě pomocí návštěvnosti a podobně," řekl Klíma.

Falešné pohlednice přicházejí ve formě e-mailů vyzývajících příjemce ke kliknutí na odkaz, kde si budou moci přečíst přání a prohlédnout obrázek, který jim někdo poslal. Když tak učiní, jsou přesměrováni na stránku, odkud se do jejich počítače automaticky nahraje škodlivý software.

Jiný druh podvodných e-mailů se snaží nalákat uživatele nakupující vánoční dárky na internetu na falešné elektronické obchody, kde jim zamýšlejí ukrást čísla kreditních karet a hesla. Tím, že se tváří jako legitimní stránky, přelstí uživatele, od něhož vylákají důležité údaje. Podvodné reklamní zprávy vypadají jako pravé.

Často obsahují skutečná loga společností a odkazy na opravdové firemní weby. "Útočníci nevynechají jedinou příležitost, aby získávali masu důvěřivých klikajících uživatelů, kteří jsou ochotni na takových stránkách zadávat buď osobní nebo bankovní údaje. Obojí je potom předmětem obchodu mezi rozsáhlou sítí internetových podvodníků," řekl Klíma.

FBI radí, jak se bránit internetovým podvodům

S blížícími se svátky varuje před podvodnými e-maily také americká FBI. Nejen pro období vánočních svátků uvádí několik rad, jak lze předcházet nepříjemným důsledkům používání elektronické pošty:

  • Neodpovídejte na spam.
  • Neklikejte na odkazy v nevyžádaných e-mailech.
  • Buďte obezřetní s přílohami v mejlech a otevírejte jen ty od známých odesílatelů.
  • Nevyplňujte žádné osobní údaje do e-mailových dotazníků.
  • Porovnávejte odkazy v e-mailech s těmi, na které vás přesměrují. Pokud se neshodují, opusťte stránky.
  • Raději přímo zadejte odkaz inzerovaný ve zprávě do adresního řádku prohlížeče, než abyste na něj klikali.
  • Kontaktuje společnost, které vám zřejmě poslala e-mail, abyste si ověřili jeho pravost.

Reklama

Výběr článků

Načítám