Hlavní obsah

Čeští piloti vrtulníků odmítli nebezpečnou misi v Afghánistánu

Právo, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PŘEROV

České vojáky čeká příští rok jedna z nejnebezpečnějších misí. V druhém pololetí by měly odletět do Afghánistánu tři vrtulníky Mi-171š s posádkami. Některým přerovským pilotům se ale do nebezpečné mise nechce.

Článek

„Z celkového počtu 69 příslušníků létajícího personálu pouze pět nechtělo prodloužit svůj závazek po 31. 12. 2009 a z toho čtyři piloti otevřeně nesouhlasili s nasazením v misi ISAF,“ napsal náčelník generálního štábu Vlastimil Picek v dopise brannému výboru Sněmovny.

Dále v něm píše, že ostatní piloti podmiňují svou účast profesionálním vybavením vrtulníků. Podle generála armáda kvůli misi pět vrtulníků nechala zmodernizovat.

Podle velitele armádního letectva Ladislava Minaříka se situace příliš dramatizuje, protože počet odcházejících nepřevyšuje běžný průměr. Kromě čtyř letců z Přerova ale odešlo i několik pilotů z Plzně, kteří tu létali na nejmenších vrtulnících typu Sokol.

„To je z důvodů rušení posádky, všem jsme ale nabídli odpovídající zařazení,“ řekl Právu Minařík. Pilotům se ale z Plzně na základny v Přerově, Náměšti nad Oslavou či v Praze-Kbelích nechtělo.

Co bude po sestřelení?

Kvůli chystané vrtulníkové misi minulý týden interpeloval poslanec ČSSD Antonín Seďa ministryni obrany Vlastu Parkanovou. Ptal se, zda jsou připraveny evakuační plány pro případ havárie vrtulníků na nepřátelském území.

Podle Minaříka se i na tuto krizovou situaci připravují, ale hlavně se spoléhají na spojence. „Podle všeho budeme pod velením Američanů, a ti mají evakuaci svých vojáků propracovanou nejlépe na světě,“ poznamenal Minařík.

Vrtulníková jednotka by měla mít za úkol vzdušnou dopravu českého rekonstrukčního týmu v Lógaru. Vzhledem k tomu, že vrtulník bývá snadným terčem, armáda nechce nechat nic náhodě a připravuje do každého stroje i dva palubní střelce, kteří by měli vrtulník a posádku během letu aktivně chránit.

Na poušť i do hor

„Připravují se i nové funkce palubních střelců. Jeden bude střílet v pravých nebo levých vratech a druhý vzadu na krovkách nebo na rampě,“ řekl Právu Milan Kouřil, mluvčí přerovské vrtulníkové základny.

Na misi se podle něj připravuje několik stovek pilotů, techniků i logistického personálu. Aby se letci naučili operovat ve vyšších nadmořských výškách, které jsou v Afghánistánu běžné, pojedou na několik cvičení do vysokých hor ve Francii. Ve španělské poušti si budou zvykat na prašné prostředí.

Armáda nechala stroje radikálně zmodernizovat. Vrtulníky dostanou novou avioniku a také pasivní i aktivní ochranu. „Jde o pancéřování, kevlarové koberce, automatické vystřelovače klamných raket,“ poznamenal Kouřil. Rekonstrukci pěti strojů za půl miliardy korun dostaly na starost Letecké opravny Malešice.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám