Hlavní obsah

Představuje se sedmimístný Peugeot 308 SW

Právo, Jaroslav Šimek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Označení SW zapustilo v modelovém portfóliu automobilky Peugeot už hluboké kořeny. Skrývají se za ním verze kombi, které jsou zároveň – především variabilitou vnitřního prostoru – nepříliš vzdálené pojetí MPV. Nyní „eswéčko“ obohacuje i řadu Peugeot 308. Vyzkoušet jsme ho mohli na klikatých silničkách Sardinie, a to v okolí Olbie v rámci novinářské prezentace.

Foto: Jaroslav Šimek, Právo

Peugeot 308 SW.

Článek

Peugeot 308 SW navazuje na karosářské varianty SW a Break 307. A k dosažení prodejního úspěchu se bude muset skutečně co činit, neboť jeho předchůdce za šest let existence oslovil téměř 900 tisíc zákazníků.

Proto také Peugeot 308 SW přebírá řadu předností, na nichž byl založen úspěch verze 307 SW, a dále je rozšiřuje třeba o sedmimístné uspořádání, o důmyslnější modularitu, praktické otevíratelné okno zadních dveří či větší prosklenou panoramatickou střechu, jejíž plocha se zvětšila o více než čtvrtinu.

Vychází z hatchbacku

Stylistickým předobrazem „esvéčka“, alespoň pokud jde o vnější podobu přední části, se stal kompaktní pětimístný hatchback Peugeot 308. Příď jako by mu z oka vypadla, dál však už jde ve svých šlépějích, což nejmarkantněji potvrzuje především zadní část vozu.

Peugeot 308 SW bude nabízen ve třech různých stylizacích přídě. foto: Právo/Jaroslav Šimek

Ta je elegantně zalomená, zvýrazňují ji rovněž působivé koncové svítilny, které hodně přispívají k tomu, že tento model na silnici jen tak nepřehlédnete.

Vůz je velice pohledný také z profilu: Zejména díky dopředu se svažující spodní linii oken a výrazně profilovaným bokům vyzařuje ze siluety mimořádná dynamika. Výrazným stavebním kamenem je sklo (především s ohledem na zajištění skvělého výhledu z vozu): zabírá plochu 5,58 m2. Dodávám ještě, že příď může být ve třech různých stylizacích.

Ale Peugeot 308 SW si polepšil i rozměrově, což znovu jen potvrzuje, že se zástupci modelových řad nových generací aut zvětšují a stávají robustnějšími. Ve srovnání s předchůdcem je nové „eswéčko“ o 68 mm delší, o 58 mm širší a o 11 mm vyšší.

Praktické okénko zadních dveří a jedno z nouzových sedadel třetí řady. foto: Právo/Jaroslav Šimek

Jeho zadní převis získal navíc 33 mm a zvětšil se rovněž rozchod kol, což nepochybně přispívá také k lepším jízdním vlastnostem tohoto automobilu. To při shodném rozvoru 2 708 mm příznivě ovlivňuje i skutečnost, že těžiště pokleslo o 10 mm.

Nárůst vnějších rozměrů dovolil vytvořit ve voze třetí řadu tvořenou dvojicí samostatných snadno vyjímatelných sedadel. Ta se však hodí výhradně k přepravě dětí, jinak je to nouzové řešení. Nicméně tak vznikla konfigurace 2 + 3 + 2 místa.

I na dlouhé předměty

Sedmimístná verze SW se třemi samostatnými sedadly druhé řady však bude mít na trhu i pětimístnou alternativu nazývanou Break s asymetricky dělenou zadní lavicí.

Pokud jde o zavazadlový prostor, jeho základní objem v pětimístním uspořádání činí 573 l, po sklopení sedadel až 1736 l, a „eswéčko“ se tak stává i v těchto parametrech velkým soupeřem Škody Octavia.

Bude však také hodně záležet na ceně. K přednostem Peugeotu 308 SW patří rovněž to, že z kabiny lze zcela snadno vyjmout také sedadla střední řady, která se jinak dají posunovat v podélném směru až o 90 mm, a jimž nechybějí ani čidla k signalizaci nezapnutí bezpečnostních pásů.

Elegantní palubní deska je převzata z hatchbacku Peugeot 308. foto: Právo/Jaroslav Šimek

Vzhledem k možnosti sklopit vpřed opěradlo pravého předního sedadla se dá dovnitř umístit předmět, např. koberec, dlouhý až 3,1 metru. Pokud by bylo třeba převézt předmět o něco delší, pomoci si posádka může otevřením okénka v zadních dveřích. Jinak při delším cestování je možné sedadla uzpůsobit k lůžkové úpravě.

Pohodlné nakládání věci do kufru umožňuje nízko položená nákladová hrana. Praktické je také to, že zatahovací krycí roletu lze odložit do vybrání v bocích kufru.

Rozhlédneme-li se po interiéru, přední část včetně palubní desky nezapře svůj původ v hatchbacku 308. Řidič se za volantem vzhledem k jeho praktickému seřízení a aretaci pohodlného sedadla usadí bez problému. A platí to i o dlouhánech. Tím, že došlo ke snížení sedadel o 15 mm, jejich hlavám kolize se stropem či prosklenou střechou nehrozí.

Peugeot 308 SW. foto: Právo/Jaroslav Šimek

Ona třívrstvá panoramatická střecha o délce 1 588 a šířce 877 mm, která zasahuje až nad třetí řadu sedadel, je dost významný prvek: Proti předchůdci je delší a širší a hodně přispívá k prosvětlení interiéru. Zároveň pohlcuje sluneční paprsky tak, aby nedocházelo k přehřátí kabiny.

Výbava nabízená v několika úrovních mimo jiné zahrnuje také duální klimatizaci, bixenovová světla, kontrolu nesignalizované změny jízdy v pruzích, parkovací čidla vpředu a vzadu či sedm airbagů včetně kolenního ve sloupku řízení.

Přehlídka motorů

Motorová paleta připomíná přehlídku, neboť pod kapotou se uživatelé alternativně setkají až s osmi motory: s pěti zážehovými a třemi turbodiesely HDi. O nichž stručně hovoří přiložená tabulka. Z časových důvodů nebylo možné vyzkoušet všechny, proto volba padla na ty, které mohou patřit k nejžádanějším.

Prvním byl benzinový čtyřválec 1.6 THP výkonu 110 kW, který je výsledkem spolupráce společnosti PSA Peugeot Citroën a BMW. Jeho zátah je solidní, zrychlení velmi dobré. Naplno se dokáže rozvášnit od 4500 ot./min., ale uživatele zláká i nízkou spotřebou.

Peugeot 308 SW. foto: Právo/Jaroslav Šimek

Druhým testovaným motorem byl čtyřválcový turbodiesel 1.6 HDi ve výkonnější verzi 80 kW. Ten si sympatie získává rovněž výborným zátahem zhruba od 1600 ot./min., kultivovaným chodem a výborným odhlučněním. Velkou předností je jeho nízká spotřeba, neboť si v průměru bere necelých pět litrů nafty na 100 km.

Zajímavé pro nás byly tyto dva motory také tím, že se standardně montují v kombinaci s novou manuální šestistupňovou převodovkou MCM. A jde to dobře dohromady. S řazením, byť s poněkud delšími kulisami, nebyly žádné problémy. K ostatním vlastnostem se dá říci, že vůz velmi dobře drží stopu, v nekonečném množství serpentin se choval bezpečně i při velmi rychlém projíždění zatáček.

Nástup brzd byl okamžitý, po opakovaném sešlápnutí pedálu se neměnila jejich intenzita. Přejíždění příčných nerovností prakticky neovlivňovalo vysoký komfort cestování.

Peugeot 308 SW je moderním automobilem, který nabídkou možností zjevně rozšíří spektrum zájemců. Nahrávat tomu bude rovněž velmi dobrá kvalita použitých materiálů v interiéru i vlastní dílenské provedení. Na českém trhu se vůz objeví 25. června. Jeho cena zatím nebyla oznámena.

Rozměrové srovnání Peugeotu 308 SW se Škodou Octavií Combi
ModelPeugeot 308 SWŠkoda Octavia Combi
Délka x šířka x výška (mm)4500x1815x15554572x1769x1468
Rozvor (mm)27082578
Objem zavazadl. prostoru (l)573–1736580–1620

Reklama

Související témata:

Související články

Potvrzen Peugeot 308 SW

Francouzská automobilka potvrdila, že v jejím plánu je stejně jako v minulých letech výroba modelu 308 SW. Jedná se o kombinaci karoserie typu kombi...

Peugeot 308 ve verzi GT i SW

Peugeot těsně před autosalonem v Ženevě představil hned dvě novinky pro řadu 308. Prodávanější z nich bude jistě kombi SW, více emoční pak bude sportovní verze...

Peugeot 308 RC-Z se bude vyrábět

Podle německého motoristického časopisu Auto Bild se dočkáme modelu Peugeot 308 RC-Z již příští rok. Na ženevském autosalonu se prý šéf koncernu PSA Christian...

Výběr článků

Načítám