Hlavní obsah

Vlakem až na střechu světa: Jak vypadá cesta po nejvýše položené železnici světa?

Spojuje Peking s Lhasou, měří 4064 kilometrů a pyšní se statusem nejvýše položené železniční trati na světě. V moderním vlaku, ve kterém nechybí ani dýchací masky, vlastně tak trochu cestujete časem. Vždyť cestu začínáte na moderním nádraží v Pekingu, abyste po několika hodinách míjeli ohromné horské masivy a liduprázdné náhorní plošiny. Cílovou stanicí je potom Lhasa, tajemné město s ohromným palácem Potála. Tak nastupovat, ať nemáme zpoždění!

Článek

Neuvěřitelný zmatek a kakofonii zvuků na pekingském nádraží vystřídá klid rušený jen klimatizací, jež do vlaku vhání kyslík. A ruch velkoměsta za okny panoramata, která berou dech. Během cesty budete projíždět třeba historickým Xi’anem, starověkým Lanzhou, městem Xining se skvostnými kláštery nebo vysokohorským Golmudem.

Železniční dobrodružství nabízí i Afrika: Vlakem za slony a lvy? Expres Shongololo jezdí Afrikou již dvě desetiletí 

Základní informace k cestě vlakem
Pokud se rozhodnete vydat do Pekingu a odtud vyjet vlakem do Lhasy, můžete buď oslovit cestovní kanceláře, které pořádají už hotové zájezdy, anebo zkusit sehnat lístky na vlak sami. To ale není žádná legrace – když se v přelidněném Pekingu ocitnete na nádraží, počítejte s několikahodinovými frontami a otravným mačkáním. Lístek navíc nelze koupit na zítra nebo pozítří, ale až na desátý den ode dne nákupu. Za jízdu z Pekingu do Lhasy zaplatíte od 1240 Kč až po 8000 Kč podle toho, jestli vám bude stačit sedátko nebo luxusní lůžko. Za letenku dáte zhruba dvojnásobek.

Všechny skvosty Pekingu

Už jen samotný Peking má na začátku cesty co nabídnout – Zakázané město, Chrám nebes, Letní palác, nedalekou Čínskou zeď, historické stavby opředené čínskými legendami v atmosféře rušné pekingské ulice, všudypřítomné rikši a vůně z pouličních jídelen. Když vás omrzí mumraj města, můžete se třeba schovat do pekingské opery a prozkoumat unikátní stavbu na hladině umělého jezírka. Mimochodem – o Pekingu jsme psali v článku o čínských velkoměstech.

Jenže Čína není zdaleka jen Peking, a jen co se vlak vynoří z města, pohltí vás zcela jiný svět. Projíždět budete historickým městem Xi’an, které rozhodně stojí za prohlídku. Vystoupíte-li z vlaku, naplno si uvědomíte, že jste v Číně. Bývalé hlavní město 11 čínských dynastií s perfektně zachovanými mohutnými hradbami vás ohromí atmosférou, prodchnutou vůněmi úzkých uliček s nízkými hutongy, klasickými domky starých Číňanů. Genius loci křižovatky Hedvábné stezky staré stovky let.

Mezi vojáky terakotové armády

Zdejší muzeum, již zmíněné hradby nebo třeba pagoda Divoké husy ze 4. století ale nejsou tím největším lákadlem, kvůli kterému se sem sjíždějí milióny cestovatelů z celého světa. Poblíž Xi’anu totiž najdete mauzoleum císaře Čchin neboli Terakotovou armádu. Tento císař sjednotil Čínu v jednu silnou významnou říši a celá armáda byla součástí jeho posmrtné výbavy. Více než 6000 ozbrojených bojovníků z červené hlíny v životní velikosti bylo zcela náhodou objeveno v roce 1974 místními rolníky.

Nejde ale o vojsko ledajaké – každá socha je totiž jedinečná, nenajdete tu dvě stejné, navíc v poloze rukou nebo účesu je ukryta složitá symbolika. Jediné, co se opakuje, jsou typy tváří, které svým tvarem a grimasou odkazují k deseti znakům čínského písma a obsahují tak tajné poselství. Složíme-li znaky do věty, dočkáme se šifry hodné Indiana Jonese – „Prohlédni si vojáky v chodbách a rozlušti skryté tajemství Slunce a Boha, tajemství, jež sahá až do počátku času.“

Kolik je hodin, prosím?
Pokud máte strach, že se během cestování po Číně zamotáte ve změti časových pásem, klidně na něj zapomeňte. V celé Číně totiž platí jednotný celočínský čas, který se řídí Pekingem, a veškerá časová pásma tady ztrácejí smysl. Tak se vám může klidně stát, že v Číně přijdete na místo, kde slunce vychází v poledne.

Do centra Hedvábné stezky

Dalším místem, kde můžete z vlaku cestou do Tibetu vystoupit, je Xining, více než 2000 let staré město, které bylo odedávna obchodním centrem Hedvábné stezky. Kdysi tu karavany vozily dřevo, vlnu nebo sůl, dnes tu můžete navštívit třeba buddhistický klášter Kumbum, mešitu Dongguan nebo taoistický chrám Beishan Si. V okolí ale najdete také nádhernou přírodu, vynechat nesmíte horu Slunce a Měsíce, jezero Qinghai a Ptačí ostrov.

Až zase nasednete do vlaku, čeká vás už jen samé stoupání. Z města Golmud vede nejnovější část železnice dlouhá 1142 km a vlak projíždí horskými průsmyky. Pojedete přes nejvyšší místo celé železniční trasy, průsmyk Tchang-ku-la. V nadmořské výšce nad 5 tisíc metrů může leckoho přepadnout vysokohorská nevolnost, ale vlaky jsou patřičně vybavené – dovnitř je neustále vháněn dostatek kyslíku. Dokonce jsou k dispozici i jednoduché dýchací masky. Pak se ještě jednou vyspíte a jste v Tibetu.

Vítejte v zakázaném městě na střeše světa!

Kouzelné místo je posvátným sice jen pro buddhistické mnichy, ale i obyčejného turistu tady pohltí zvláštní, exoticky duchovní nálada. V dobách před čínskou okupací to bylo samozřejmě něco zcela jiného. Do Lhasy se nesmělo, do obrovské pevnosti Potala také ne. Zakázané město mělo tehdy asi 20 tisíc obyvatel, převážně mnichů. Dnes je ale všechno jinak – bydlí tu asi 250 tisíc lidí, většinou Číňanů, a smí se kamkoliv. Je to zkrátka něco za něco – kulturní unikát se z uzavřené komunity s jedinečnou historií a atmosférou stal multikulturním centrem turismu, kde sice stále cítíte tu dávnou osamělost, ale to vše skrz betonové bulváry totalitní vlády.

I tak se tu ale dají najít tradiční tibetské domky a tržiště, například na poutním okruhu Barkhor obklopujícím klášter Jokhang (také Džókhang). Klášter z roku 639 sloužil původně jako relikviář pro sochu Buddhy, během kulturní revoluce byl ale velmi poničen, dokonce prý chvíli sloužil jako ubytovna a příbytek pro vepře. Dnes tu ale už zase můžete potkat poutníky, kteří tu odříkávají své mantry a točí při tom mlýnky. Jde o způsob, jak modlitbu poslat do nebe.

O paláci Potala a dalších skvostech Tibetu i celé Číny jsme psali v jednom z minulých článků o čínských palácích. Tahle země je zkrátka nevyčerpatelnou pokladnicí historických, přírodních, kulturních i technologických skvostů. Záleží pak už jen na vás, jestli se vydáte za krásami Himálaje, kulturou Tibetu, povykem kolem rýžových políček nebo za moderní architekturou velkoměst.

Inzertní sdělení: Tipy na dovolenou v Číně a okolí

Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a Střední Ameriku, Tichomoří a Afriku vybírá z nabídky zájezdů do Číny a okolí:

Projeďte se jedinečným vlakem z Pekingu do Tibetu a vyzkoušejte jízdu nejvýše položenou železnicí na světě. 13denní zájezd za krásami Číny a mohutného Himálaje vám učaruje.

12denní poznávací  zájezd za kulturním bohatstvím a přírodními krásami Číny a Tibetu. Navštivte Zakázané město, Čínskou zeď nebo Lhasu.

Z hektické Šanghaje přes romantické Suzhou na výpravnou plavbu po Dlouhé řece zakončenou návštěvou známých rýžových teras a scénického Guilinu.

Čtěte dále:

Přečtěte si také o letovisku, kde se líbilo mafii, o thajské Pattaye nebo o městě duchů Goldfield. Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky

Autor: Viola Kratochvílová & ESO travel

Anketa

Vydali byste se na tuto dobrodružnou cestu vlakem?
Ano, určitě.
92,4 %
Ano, ale měl(a) bych trochu obavy.
4,2 %
Ne, přijde mi to nepohodlné.
0,6 %
Ne, neláká mě Čína ani Tibet.
2,8 %
Celkem hlasovalo 2016 čtenářů.

Praktické informace na cestu vlakem do Tibetu

Pokud si zaplatíte lehátkový vůz, je cestování čínskými vlaky příjemnou záležitostí a cena lístku je stále výhodnější než letenka. Ani služby v samotném vlaku nejsou nijak předražené – nasnídáte se tu zhruba za 30 – 100 Kč, večeře vás vyjde také zhruba na stovku. Můžete využít buď jídelního vozu anebo neustále procházejících prodavačů. Je tu také stále k dispozici horká voda, kterou využívají především Číňané k nepřetržitému pojídání nudlí. Kromě toho také ještě hodně kouří a spí.

Samozřejmostí vlakového vybavení jsou zásuvky, tekoucí voda a čisté, průběžně uklízené toalety.

Vlak z Pekingu do Lhasy odjíždí každý den o půl desáté večer; to proto, aby malebným úsekem trati přes nejvyšší místa tibetské náhorní plošiny projížděl ve dne. 550 km trati v tomto úseku vede po trvale zmrzlé půdě, tzv. permafrostu. Většinu cesty ale budete pozorovat stáda jaků a prázdné pláně náhorní plošiny.

Slovo zpoždění tady neznají, vše je řádně naplánováno. U vchodu na nástupiště se musíte prokázat jízdenkou, stejně tak při odchodu z vlaku.

Harmonogram cesty

Vlak vyjíždí z Pekingu vždy ve 21:30, ve Lhase jste za dva dny, ve 20:00. Cestou ale projedete spoustu zajímavých míst. V Xi’anu, o němž je řeč v článku, jste po osmé ráno, následující zastávkou po 15. hodině je město Lanzhou (Lan-čou), starověké obchodní centrum, kterým vedla Hedvábná stezka. Poslední zastávkou prvního dne jízdy je město Xining (Si-ning), v jehož centru najdete takové poklady jako buddhistický klášter Kumbum z 16. století nebo mešitu Dongguan z 14. století.

Po noční jízdě vás čeká brzké probuzení kolem šesté ranní v Golmudu, městě, jehož jméno znamená „Řeky“. Z tohoto místa vede nejnovější část železnice dlouhá 1142 km do Lhasy, jejíž výstavba trvala 5 let a byla nesmírně náročná, neboť se jedná o ryze vysokohorský úsek. Vlak tak projíždí mnohými horskými průsmyky (nejvyšší se nachází ve výšce 5 072 m n. m.), tunely (nejdelší měří 4,264 km) i po mnoha mostech (celkem 675 mostů).

Z Golmudu do další stanice Nakchu dojedete až ve čtyři odpoledne. V Nakchu má v roce 2014 vyrůst nejvýše položené letiště světa, v neuvěřitelných 4 436 m n.m. Odtud už vlak míří rovnou do Lhasy, kde budete v osm večer. Během cesty budete ještě projíždět stanicí Tchang-ku-la ve výšce 5068 m n. m., nejvýše položenou stanicí světa. Kromě výškových „nej“ tu ale hlavně čekají krásné scenérie, např. rezervace Kekexili, povodí řeky Tuo tuo nebo průsmyk Kunlun.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám