„Tatřičko, sbohem,“ pohladil vůz před jeho naložením do stěhovacího vozu. Naposledy se ve své stříbrné tatře projel v roce 1997. Za volantem tehdy ještě seděl jeho přítel Jiří Hanzelka.

Originál vozu Tatra 87 cestovatelů Hanzelky a Zikmunda se vrací zpět do Prahy po zhruba jednom roce, kdy byl vystavený ve stálé expozici Hanzelky a Zikmunda v Muzeu jihovýchodní Moravy. Na jeho místě bude nyní stát stejný model Tatry 87 soukromého sběratele Vladimíra Poláška.

Tatřičko, sbohemMiroslav Zikmund

Technicky náročná výměna legendárních vozidel trvala asi tři hodiny. Oba exponáty bylo třeba přeložit pomocí těžké mechanizace ze druhého patra muzea.

Zikmund svoji tatru poznal na první pohled

Na první pohled jsou oba vozy nerozeznatelné. Přesto Miroslav Zikmund ani na chvíli neváhal, když je spatřil za sebou. Z pravé strany otevřel kabinu jednoho z nich a poukázal na díru v přihrádce palubní desky u spolujezdce.

Miroslav Zikmund v legendární tatrovce, ve které společně s Jiřím Hanzelkou absolvoval expedice po Africe a Jižní Americe.

Miroslav Zikmund v legendární tatrovce, ve které společně s Jiřím Hanzelkou absolvoval expedice po Africe a Jižní Americe.

FOTO: Aleš Fuksa, Právo

„Originální vůz má v přihrádce před sedadlem spolujezdce díru po kulce. To je jednoznačné poznávací znaménko,“ ukazoval Miroslav Zikmund následek manipulace se zbraní při přepadení cestovatelů na cestě po Habeši.

Originál vozu, se kterým cestovatelé vyrazili v roce 1947 na své cesty po Africe a Jižní Americe, se po více než roce vrací do Národního technického muzea v Praze. Jeho cena se šplhá k 10 miliónům korun.

Jako korunovační klenoty

„Tatra 87 je na seznamu národních kulturních památek, stejně jako třeba korunovační klenoty. Tento status nejvýmluvněji dokládá význam a hodnotu vozidla,“ zdůraznil ředitel sekce dopravy Národního technického muzea v Praze Arnošt Nemeškal.

Známý cestovatel Miroslav Zikmund u legendárního stroje, ve kterém společně s Jiřím Hanzelkou absolvovali expedice po Africe a Jižní Americe.

Model Tatra 87 váží 1370 kg a má délku 4,8 metru. Jeho vyzvednutí a spuštění ze 3. podlaží ve výšce přes 10 metrů od země si vyžádalo náročnou technickou přípravu. Ta byla spojena například s vyvážením automobilů na paletě pomocí pěti pytlů s práškovým lepidlem o celkové váze 250 kg,“ sdělila Magdalena Preiningerová, kurátorka cestovatelské části expozice.

Automobil dvojice známých cestovatelů bude nyní opět vystaven v Národním technickém muzeu v Praze.

Automobil dvojice známých cestovatelů bude nyní opět vystaven v Národním technickém muzeu v Praze.

FOTO: Aleš Fuksa, Právo

Výměně vozidel předcházelo rozebrání části expozice Princip Baťa: Dnes fantazie, zítra skutečnost, která je do 6. srpna uzavřena pro veřejnost.

Rameno těžkého stroje sváží Tatru 87 ze třetího podlaží zlínského muzea.

Rameno těžkého stroje snáší Tatru 87 ze třetího podlaží zlínského muzea.

FOTO: Aleš Fuksa, Právo