Hlavní obsah

Jak si správně vybrat realitní kancelář

Novinky, nes

Prodej nebo koupě nemovitosti je finančně náročná transakce, jejíž náležitosti zná dopodrobna málokterý laik. Pokud tedy člověk nechce skočit do neznámé vody a plavat, obrátí se na odborníka, jenž takový obchod pomůže zprostředkovat a zaštítit - realitní kancelář.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Má-li vše proběhnout bez problémů, je potřeba si realitní kancelář dobře vybrat.  Novinky.cz ve spolupráci se serverem Sreality připravily několik tipů, jak si realitní kancelář správně zvolit.

Jedním z určujících pohledů může být už velikost zvažované realitky. Velké společnosti realizující velké množství prodejů podnikají obvykle transparentně. Znamená to například, že pravidelně zveřejňují výsledky svého hospodaření. Z praktického hlediska lze pak u větších kanceláří očekávat i větší poptávku, eventuálně nabídku, což pro klienta může znamenat buď rychlejší prodej, nebo možnost získání zajímavějšího bydlení.

Na druhou stranu i lokální/regionální realitky mají mnoho zkušeností z daného místa a mohou pomoci. Stejně tak najdeme i velmi kvalitní samostatné makléře.

Pro běžného laika je proto názornějším dokladem způsobu fungování konkrétní kanceláře pohled na její internetové stránky. Stačí si všimnout úrovně zpracování nabídky nemovitostí, tj. kvality fotografií, množství informací o jednotlivých zakázkách atd.

„Dobrá realitní kancelář nabízí všechny služby spojené s realitami – nejen zajištění financování koupě nemovitosti pomocí hypotéky nebo úvěru ze stavebního spoření, ale i výkup nemovitosti v případě, že prodávající s prodejem z jakéhokoliv důvodu spěchá.

Samozřejmostí jsou finanční služby, vyřízení pojištění, právní služby, informační servis, propagační služby či vyřízení PENB (Průkaz energetické náročnosti budov, zkráceně tzv. energetický štítek - pozn. red.),“ doporučuje Zdeněk Václavek, výkonný ředitel společnosti M reality.

Dobrým vodítkem jsou také reference z blízkého okolí. Pokud uvažovaná realitka dokázala k plné spokojenosti vyřídit zakázku někoho z blízkých, máme nejenom možnost udělat si představu o způsobu její práce, ale zároveň je velká pravděpodobnost, že dobře vyřídí i naší zakázku.

Při vlastní návštěvě realitní kanceláře je dobré si všimnout, v jakém prostředí její makléři pracují. Dobře fungující kancelář má léty zavedené pracovní postupy, její pracovníci jsou schopni srozumitelně a dopodrobna zodpovědět všechny otázky klienta a všude panuje klid. Chaos a nepořádek by měly být jednoznačně varujícími signály.

„Během kontaktu s realitní kanceláří je důležitý způsob komunikace s klientem. Zaměřte se na to, jestli kancelář nechává vše čistě na obchodníkovi, nebo také zasílá prodávajícímu pravidelné reporty o provedených činnostech, které vedou k prodeji jeho nemovitosti. Například naše kancelář umožňuje prodávajícím online přístup k zakázce, ve kterém se může klient podívat na počet zhlédnutí zakázky na inzertních portálech, může zjistit počet zaslaných dotazů k nemovitosti a počet prohlídek. Přes online servis zasíláme našim klientům také pravidelný report o těchto činnostech,“ uvádí obchodní ředitel pro pobočkovou síť RK Sting Michal Kresta.

Zlaté pravidlo: Jedna nemovitost - jedna kancelář
Odborníci z oblasti realit svým klientům často doporučují, aby s kanceláří, poté, co si ji vyberou, spolupracovali na základě výhradní dohody, tj. neoslovovali se stejnou nabídkou jiné kanceláře. Různé kanceláře mohou totiž o stejné nemovitosti uvádět jiné údaje, což nakonec může vzbuzovat dojem neserióznosti. Jiným rizikem je, že kanceláře budou nemovitost nabízet na stejných serverech, takže se pak na nich objeví několikrát a bude to vypadat, že ji z nějakého důvodu nelze prodat. Naopak realitní kanceláře v rámci výhradní spolupráce mohou klientům nabídnout více produktů z realitních serverů, které pak mohou zrychlit prodej nemovitosti.
Vždy je však praktické přesně si s realitní kanceláří stanovit dobu, po kterou bude nemovitost nabízet exkluzivně. Po jejím uplynutí má klient možnost hledat si kupce sám, anebo i prostřednictvím jiných kanceláří a makléřů. Pokud dojde k prodeji tímto způsobem, původní kanceláři neplatí provizi.

Víte, že...

Jednou z novějších služeb, které začínají realitní kanceláře svým klientům při prodeji nemovitostí nabízet, jsou tzv. homestagingové služby. „Homestaging je svým charakterem ryzí marketing. Vizuální část je jen jednou složkou. Neméně důležitá je promyšlená strategie a zacílení na potenciálního kupce. V širším měřítku lze do homestagingu zahrnout i posouzení úprav technického stavu nemovitosti, zhodnocení toho, co se vyplatí měnit a opravovat, aby bylo možné ji výhodněji prodat,“ vysvětluje Libor Nedvídek, realitní makléř Ponte reality a zároveň fotograf nemovitostí.

Reklama

Výběr článků

Načítám