Není žádným tajemstvím, že automobilky dodávají na trh technicky stejné motory, které jsou z marketingových důvodů naladěny na odlišný výkon. Ještě v době karburátorových benzínových čtyřválců (typ 742.12) byl u Škody 120 a 125 použit stejný motor s odlišným výkonem.

Přeprogramováním řídící jednotky (ECU) můžete výkon jednoduše zvýšit. Zázraky nečekejte, ze 100 koní jich 200 neuděláte, ale takových 120 – 130 koní není obvykle problém. Obecně - výkon motoru lze bezpečně zvýšit o cca 10 – 20 procent; točivý moment stoupne o 20 – 40 procent. Zároveň klesne spotřeba paliva o zhruba 10 procent.

Konektor OBD II v Octavii

Konektor OBD II v Octavii

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Samotné přeprogramování konkrétního vozu už je poměrně jednoduché – majitel si koupí tzv. PPC jednotku s příslušným softwarem, kterou následně připojí pomocí OBDII kabelu do diagnostické zástrčky. Nyní už jen stačí zapnout PPC jednotku a přehrát nový software (případně se vrátit k původním továrním hodnotám). Na PPC jednotce je nahráno VIN číslo (sériové číslo vozidla), takže přeprogramovat jde vždy pouze jedno konkrétní auto.

Nahrání nového softwaru obvykle netrvá dlouho

Na zkoušené Octavii, která se svými 70 tisíci najetými kilometry měla hodně zatuhlý chod řadicí páky a vibrující přední brzdy, trvalo přehrání dat zhruba tři minuty. Vrácení originálního nastavení zabere o dvě minuty déle. U některých aut ale zabere přeprogramování hodně času, mezi nejpomalejší patří Saab 9-5 1,9 TiD (55 minut), u motoru koncernu VW 2.0 (T)FSI uvádí BSR čekání v rozmezí 20 minut až jedné (!) hodiny - to už je pro autobaterii docela velká zátěž. Naopak, nejrychleji se software přehrává u benzínových motorů 2.5 T od Fordu a 2.8T od Opelu – stačí jediná minuta.

Po zastrčení kabelu do diagnostické zdířky OBDII a připojení PPC jednotky stačí jenom sledovat instrukce na displeji PPC jednotky – v zásadě jde pouze o to ve správnou chvíli vypnout a zapnout zapalování, potvrdit tlačítkem tři nabídky a pokud se nestane něco nenadálého, je hotovo.

Součástí tuningové sady jsou i loga BSR na přední masku a zadní víko kufru.

Součástí tuningové sady jsou i loga BSR na přední masku a zadní víko kufru.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

U motoru 1.9 TDI, který se do Octavií instaloval v letech 2005 až 2009, došlo ke zvýšení o 24 koní a citelných 66 Nm na 316 Nm. Automobilka u tohoto motoru oficiálně uvádí výkon 105 koní, u BSR uvádějí 111 koní, které naměřili na dynamometru.

Pružnost je citelně vyšší

Při orientačním měření pružného zrychlení dovedla upravená Octavia na třetí rychlostní stupeň zrychlit z 80 km/h na tachometrových 120 km/h za sedm vteřin. Při standardním nastavení stejnou disciplínu zvládne Octavia za 8,6 vteřiny. Naměřené hodnoty jsou nicméně orientační a liší se při konkrétní jízdě (naložení vozidla, odpor vzduchu, valivý odpor pneumatik, teplota vzduchu nebo kondice konkrétního automobilu).

Nárůst točivého momentu je každopádně evidentní, motor od cca dvou tisíc otáček úderněji zatahuje, nechá se déle vytočit. Křivka výkonu je výrazně strmější s vrcholem výše než u originálního nastavení, pokles ve vysokých otáčkách je nicméně podobně strmý, což je pro turbodiesely typické. Naopak křivka točivého momentu je výrazně prudší, s vrcholem při zhruba 2000 otáčkách. Na grafu je vidět výrazný nárůst od 1400 otáček.

Modrá čára označuje křivku točivého momentu, červená výkon motoru 1,9 TDI. Přerušované čáry označují původní tovární hodnoty.

Modrá čára označuje křivku točivého momentu, červená výkon motoru 1,9 TDI. Přerušované čáry označují původní tovární hodnoty.

FOTO: repro maž

Subjektivně vzato se 1.9 TDI chová skoro jako 2.0 TDI PD, která má v Octavii (A5) výkon 103 kW (140 k) a 320 Nm od 1750 otáček. Rozdíl pouhých 4 Nm ve prospěch dvoulitru nebude tak patrný, ale „načipované“ 1.9 TDI jezdí o hodně příjemněji. Škoda jen, že není k dispozici šestý rychlostní stupeň, při dálničních rychlostech jsou otáčky i hluk motoru vysoké. Spotřeba paliva – pokud nepojedete na plný plyn – oproti původnímu nastavení klesne, u motoru 1.9 TDI je to zhruba 0,3 l / 100 km.

Komu se chiptuning vyplatí?

V případě současné Octavie po faceliftu a výběru mezi 1.6 TDI (77 kW / 104 k) a 2.0 TDI (103 kW / 140 k) si silnější motor pořídíte až od třetího stupně výbavy Ambiente, dvoulitr má kromě výrazně vyššího výkonu i šestistupňovou manuální převodovku. Cenový rozdíl je 60 tisíc korun.

Otázkou je, komu se chiptuning vyplatí? Pokud si jej objednáte u značkového úpravce, je to záležitost zhruba 20 tisíc korun (úprava na Octavii 1.9 TDI vyjde na 21 995 korun). Úpravce poskytuje dvouletou záruku, podle Martina Háka z českého zastoupení BSR firma ještě neřešila případ, kdy by se chiptuningem zničil motor.

Tuningový kit od BSR

Tuningový kit od BSR

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Důležité je vědět, že přeprogramováním řídící jednotky de facto přicházíte o záruku u nových vozidel. Přestože lze vrátit tovární hodnoty (například před návštěvou autorizovaného servisu), nikdo vám ale nezaručí, že automobilka nepřijde na to, že jednotka byla upravená.

Přeprogramování řídící jednotky je každopádně vcelku jednoduchá cesta, jak zvýšit výkon motoru. Nevyplatí se každému, pokud chcete primárně ušetřit za palivo, vrátí se vám investice až po ujetí řádově osmdesáti až sta tisíce kilometrů. Jestliže ale chcete, aby vaše octavia jezdila svižněji než sousedova, je chiptuning jedou z cest, jak toho dosáhnout.

Aktuální nabídku nových i ojetých vozů značky Škoda najdete na Sauto.cz.