Hlavní obsah

Natáčeli jsme v místech, kde se vyvíjejí nové škodovky

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mladoboleslavská automobilka před dvěma lety výrazně rozšířila své vývojové centrum. Nyní už jsou zprovozněny všechny zkušebny, laboratoře a dílny. Podívali jsme se do míst, kde vznikají nové škodovky a kde se testuje životnost stávajících modelů.

Článek

Do vývojového centra Škoda Auto v Mladé Boleslavi se jen tak nepodíváte a s fotoaparátem či videokamerou už vůbec ne. Škoda nyní slaví dvouleté výročí výrazného rozšíření technologického centra, které stojí na místě bývalé Mototechny a autosalonu Ford Bospor, a tak dovnitř pustila novináře.

Oblast poblíž Jizery, které nikdo z místních neřekne jinak než Česana, je v zátopové oblasti, proto je architektonicky zajímavá budova vývoje postavená na pilotech a lávkou propojená se starší budovou vývoje.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

Na zhruba sedmdesátku novinářů čekalo během prohlídek pět stanovišť, ty nejzajímavější – jako je například prototypová dílna – škodovka vcelku pochopitelně neukázala.

Velmi zajímavá je nová akustická laboratoř, kde se hodnotí úroveň hluků v interiéru a vně vozu. Ve zkušebně nechybí zkušební válce, na kterých se testují i vozy s pohonem 4x4.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Technologické centrum Škoda - akustická laboratoř

Cílem je, zjednodušeně řečeno, zjistit, které části automobilu dělají hluk a následně se pokusit hluk snížit či odstranit. Automobilka nechává odborníky ale i laiky subjektivně hodnotit, jak se jim určitý zvuk líbí (například zvuk výfuku či zaklapnutí dveří) a podle toho pak akustiku upravuje.

Součástí dlouhodobých zkoušek vozidel jsou i klimatické komory, ve kterých se v extrémních teplotách zkouší, co udělá s lakem dlouhodobé záření slunce, jak se budou chovat plasty v minus třiceti stupních Celsia atd. Klimatická komora dovede „připravit“ teplotu od minus 40 do plus 110 stupňů Celsia.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

Součástí dlouhodobých zkoušek je i zkouška životnosti jednotlivých částí vozu – například zavírání dveří. Robot během několika týdnů celkem 100 000 krát různou rychlostí otevře a zavře dveře. Jiný robot zase celé dny mačká tlačítka na středovém panelu. Mimochodem, všechny automobily se po zkouškách sešrotují.

V Česaně se provádějí zkoušky pro celý koncern Volkswagen, například mladoboleslavské centrum je zodpovědné za bubnové brzdy (na zadní nápravě) ve všech vozech koncernu, od Brazílie po Austrálii.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

Vývojové centrum samozřejmě úzce spolupracuje s koncernem VW, vidět to bylo například na jednom volkswagenu, který v Česaně absolvoval životností zkoušku v klimatické komoře. Vývojové centrum spolupracuje i s vybranými technickými univerzitami. V současné době zde pracuje 1600 zaměstnanců a očekává se, že Škoda bude experty do Česany ještě přibírat.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Technologické centrum Škoda (Česana, Mladá Boleslav)

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám