To, že je to grand, nemusí nikdo pochybovat. Vždyť mezigeneračně vůz povyrostl o 130 mm na délku a o více než 40 mm na šířku. Rozvor se protáhl o 113 mm. Rozměrově se tak dnes může auto měřit s takovými vozy, jako je Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scénic nebo Ford Grand C-Max. Takže pojmenování Volkswagen Grand Touran by bylo jistě na místě.

Ale zpátky k vozu. Auto je výrazně elegantnější. Ostré rysy korespondují s novou tváří automobilky a nutno říct, že novému touranu sluší. Pokračují i uvnitř. A tady je to možná ještě výraznější a ještě sympatičtější.

Jistě, je to koncernový vůz, který je stejný, byť by se vyráběl pod jakoukoli značkou v Česku, Španělsku, Německu… Ale nám to nevadí. Naopak. Po usednutí do jednoho vozu pak znáte všechny a víte, kde co je, jak co funguje… Samozřejmě, jsou drobné odlišnosti, jako je třeba zajímavá přihrádka před spolujezdcem, kde se schovává velká krabička na navigaci a CD.

Rozměr akorát

Pojďme se podívat na rozměry interiéru. To je totiž pro rodinný vůz nejdůležitější faktor. Přední sedadla jsou na tom perfektně. Využívají výhod vyššího umístění sedadel, takže prostornost je odvozena od tohoto typu sezení, které se víc podobá tomu na židli. Je to příjemné a ani delší cesty neunaví.

Volkswagen Touran 1.6 TDI

Volkswagen Touran 1.6 TDI

FOTO: LL, Novinky

Zadní sedadla jsou na tom podobně. Před koleny je tedy hodně, opravdu hodně místa, nad hlavou také a co se týče oblasti loktů a ramen, tady bychom měli upozornit, že vzadu jsou tři samostatné sedačky. A tři dětské sedačky se tu vedle sebe vejdou úplně v pohodě.

Objem zavazadlového prostoru je 743 litrů. Na první pohled perfektní hodnota. Jenže proti standardním měřením nejde o hodnotu pod roletku, ale po horní okraj zadních sedadel. Takže pod roletku je tato hodnota o kousek menší. Není tak úžasná, ale stále čtyřčlenné rodině stačí. Tady vidíme docela silné omezení zavazadelníku ze strany plnohodnotné rezervy kola, která je sice chvályhodná, ale dost hýří prostorem.

Opěradla jsou sklopná do roviny

Opěradla jsou sklopná do roviny.

FOTO: LL, Novinky

Šestnáctka a šestka

Pojďme se podívat na motorizaci. Ta naše je známá dieselová šestnáctistovka o výkonu 81 kW a s točivým momentem 250 Nm. S motorem je spojena šestistupňová manuální převodovka. Napadá nás, v čem je touran jiný proti Škodě Octavia, která má těch stupňů jen pět, když ta šestka je na dálnici vyloženě výhodná.

Vyzkoušeli jsme to dosyta. Cesta Praha-Brno-Olomouc a zpět prověřila podvozek a šestý převodový stupeň naplno. Takže za šestku k tuzemskému vozu s ohledem na test touranu u koncernu orodujeme.

Čím si touran vysloužil šest stupňů?

Čím si touran vysloužil šest stupňů?

FOTO: LL, Novinky

A jak je na tom motor jinak? Trochu slabě. Přece jen mu chybí jak výkon, tak síla. Plně naložené auto prostě nechce moc zrychlovat a je to spíš na rozvážné předjíždění. Pružné zrychlení je u naloženého auta tristní. Ve větrných dnech pak má řidič pocit, že i po podřazení vlastně nic neudělal a padla tam původní rychlost. Škoda. Dvoulitrový diesel bychom tedy v tomto případě viděli raději.

Ovšem je pravda, že motor odhalil velmi jasně ekologickou snahu značky o co nejnižší emise. I prošlápnutí pojistky na podlaze pod plynem neznamená větší přípusť paliva. Neděje se nic. Vůbec nic. Jako by tam to scvaknutí nebylo. Prostě Euro 6 se musí splňovat, i kdyby auto mělo jen couvat.

Podvozek je perfektně jistý. V zatáčkách jsme se snažili vyšší vůz „utahat“, rozkomíhat, nechat ho uskočit na nerovnostech. Nic. Je opravdu velmi kvalitní. Bohužel se to lehce projevuje na komfortu pružení. Podvozek je na rodinný vůz nezvykle tuhý. Především jsme si to užili na roletě D1.

Určitě se ptáte na spotřebu. Závěr testu jsme zakončili s průměrem 6,0 l na 100 km, ale jak jsme výše předestřeli – největší část testu jsme jeli po českých dálnicích.

Volkswagen Touran 1.6 TDI

Volkswagen Touran 1.6 TDI

FOTO: LL, Novinky

Cena vozu začíná na 555 900 Kč. Ale to je s benzínovým motorem o objemu 1,2 litru s přeplňováním (81 kW). Náš stejně výkonný dieselový agregát stojí 615 900 Kč, ve výbavě Highline 645 900 Kč. To nej auto stojí 749 900 Kč (2.0 TDI/DSG). Samozřejmě pak je tu hromada příplatků. Ale ty jsou jen na konkrétních zákaznících.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1598 ccm, vznětový čtyřválec
Max. výkon:81 kW při 3200 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm při 1500 ot./min.
0–100 km/h:11,9 s
Nejvyšší rychlost:187 km/h
Průměrná spotřeba:4,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1539 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:555 900 Kč
Cena s testovanou motorizací: 645 900 Kč