Hlavní obsah

Test Jaguaru XF 3.0d: S kočkou na kolech

Minulý týden bylo dost sněhu, abychom mohli dobře vyzkoušet nějakého solidního teréňáčka, SUV nebo alespoň klasickou čtyřkolku. Na test jsme však měli naplánovanou klasickou zadokolku, spojenou navíc s velmi silným motorem. Prostě Jaguar.

Foto: LL, Novinky

Jaguar XF 3.0d

Článek

Z fotografií je jasné, že podmínky na něco takového nebyly zrovna ideální. Zadokolka na sněhu s těžkým motorem vepředu znamená trochu problém. A tak na řadu přišel speciální mód pro sníh. Ale o tom až někde dál.

XF není jako XF

Jaguar XF znáte asi dobře. To je už zavedené jméno. Jenže minulý rok se objevila nová generace. Někdo řekne, že to byl jen trochu větší facelift, ale to není pravda. Více než 80 % dílů je nových, změnila se konstrukce karoserie (hliník doplnila vysokopevnostní ocel) a tak dále. Prostě tohle auto je komplet nové. Sice je o kousek kratší než předchůdce, ale to nevadí. Zvětšený rozvor (+51 mm) pomohl zvětšit prostor pro cestující. U jaguarů nebývá zrovna prostor na zadních sedadlech pověstný. Ale tady není problém se usadit ani se 190 cm, mít před koleny rezervu a díky vybrání stropu se sem vejít i s hlavou!

Foto: LL, Novinky

Jednoduchý a elegantní interiér sázející na rovné linky

Přístrojová deska je jednoduchá. Není tu nic extrémního. Je to klasika, že bychom dnes jen těžko hledali něco klasičtějšího. Obyčejné mechanické ručičkové budíky s vetknutým centrálním displejem palubního počítače. Rovné linie tlačítek, jednoduché tvary. Elegance, ale velmi strohá. Největší „odvaz“ je v tradičním výsuvném ovladači osmistupňové automatické převodovky a ve výklopných krajních výdeších vzduchu.

A tak nám zbývá jen povzdechnout, že konkurence, třeba v Mercedesu E, mu o kousek utekla. Navíc jsme měli srovnání s nejnovější sedmičkovou řadou BMW ve stejný den a bylo to jak přistání lodi Enterprise vedle Sojuzu.

Diesel v šesti válcích

XF je k dispozici s benzinovými agregáty a také s náfuky. My měli ten, který má šest válců a objem tři litry. Výkon 221 kW je prvotřídní. Jaguar ostatně vždycky spíš preferoval jízdní vlastnosti před haute couture. Agregát je naprosto super. Je odhlučněný naprosto dokonale, takže po ohřátí přestává být téměř slyšet a už ve 40 km/h jej přehluší hluk od zimních pneumatik.

Foto: LL, Novinky

Jaguar má místo klasické páky výsuvný a otočný volič převodovky

Výkon a především točivý moment jsou na tohle auto dokonalé. Představte si 700 Nm, které sedí na 2000 ot./min a na pokyn vykopnou auto z křižovatky jako zběsilé. Zkusili jsme to několikrát, když se zrovna našla křižovatka, kde nebyl sníh, bláto, led. Se zapnutým sportovním režimem, kdy se zvyšuje citlivost na plyn, se elektronika snaží krásně přenášet sílu na to nejpotřebnější kolo, je to jak když do auta narazí zezadu náklaďák. Řev, pak prudký kopanec do zadku a úprk z místa.

Bohužel jsme si takových chvil moc neužili. Většinou jsme měli zapnutý standardní mód, nebo spíš ten sněžný. Protože i na ten standardní se auto vlnilo a poletovalo jak sněhová vločka. Museli jsme s citem a rozvážně. Přece jen jsme v rukou měli dva milióny. Takže vám bohužel moc neřekneme, že to auto jezdí dokonale v zatáčkách. Prý jezdí, jak nás ubezpečil kolega, který byl minulý rok na představovačce v zahraničí. My vyjížděli ze zatáček vždy spíš s pocitem dobře vykonané práce a s ulehčením než s radostí.

Foto: LL, Novinky

Změna jízdních módů tentokrát dost bodla

Co vám můžeme říct bez obalu, je to, že spotřeba nám pomalu klesala s tím, kolik jsme najeli. Od 9,8 (Praha) až k 9,0 l na 100 km (třetinové nájezdy dálnice/město/mimo město). Jasně, že tabulkové hodnotě se to nepodobá ani náhodou, ale ten motor za tu spotřebu stojí.

Od miliónu výš

Základní cena Jaguaru XF je jeden milión korun (- 1 Kč, abychom byli přesní). Ale to je základní výbava a naftový čtyřválec o objemu dva litry. My měli o stupeň vyšší výbavu a lepší motor. Cena tedy začínala na 1 701 865 Kč. K tomu pak přibylo pár drobností z doplňkové výbavy. Celkem 1 914 578 Kč. Ale pohled do ceníku překvapuje. Příplatková výbava není tak drahá. Třeba elektricky stavitelný volant stojí 11 180 Kč. Parking Pack se senzory vepředu, vzadu a s kamerou 31 499 Kč. Audi u A6 má za 22 700 Kč jen čidla a za dalších 13 100 Kč kameru. U Mercedesu je to přes 44 tisíc korun.

Foto: LL, Novinky

Jaguar

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2993 ccm, vznětový šestiválec
Max. výkon:221 kW (300 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:700 Nm při 2000 ot./min.
0–100 km/h:6,2 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba:5,5 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost:1750 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:999 999 Kč
Cena s testovanou motorizací:1 701 865 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám