Systém pro samočinné vypnutí a následné zapnutí motoru se začal objevovat zhruba od roku 2006 především ve francouzských modelech. Nyní už tento prvek najdete takřka ve všech nových automobilech prodávaných v Evropě, a to včetně takových věhlasných sportovních značek, jako je Porsche, Ferrari či Lamborghini.

Autorizované servisy samozřejmě vypnout otravný a pro motory nedobrý systém start/stop umí, nesmí to však kvůli sankcím od importéra dělat. A nezávislých servisů, které by tento zásah provedly, také mnoho není.

Zručnější motoristé si mohou pomoci sami, když se přes OBD kabel připojí do diagnostické zástrčky. Následně je potřeba mít specializovaný software, který využívají autoservisy. Ten pro automobily koncernu Volkswagen, které jsou v Česku nejběžnější, se jmenuje VAG-COM nebo také VCDS.

OBD kabel

OBD kabel

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Po zasunutí konektoru stačí přes USB připojit notebook, nastartovat auto a nechat spustit diagnostiku. To trvá přibližně sedm minut. Nu a pak můžete přistupovat k jednotlivým řídícím jednotkám - v základním uspořádání je jich třináct (motor, ABS, airbagy, řízení apod.), další záleží na výbavě konkrétního vozidla - třeba nastavení řídící jednotky pohonu všech čtyř kol.

Proč mají skoro všechna nová auta systém start/stop?
Není to kvůli výrazné úspoře paliva (při jízdě ve městě se udává úspora 5 až 8 procent), automobilky prodávající na evropském trhu jsou sevřeny tlakem Evropské unie, která takzvaně nadlimitní emise CO2 pokutuje nemalými částkami. V normovaném, nebo chcete-li homologačním cyklu spotřeby NEDC (New European Driving Cycle) se dá jednoduše dosáhnout lepších čísel instalováním systému start/stop. Na rozdíl od USA totiž evropský měřící cyklus bere v potaz zastavení automobilu – v městském cyklu auto stojí celých 21 sekund z celkových 195.

Stačí změnit jeden parametr

Finta je jednoduchá a spočívá ve změně jediného parametru (Start/stop start voltage limit). Tím je minimální napětí baterie, při kterém se systém neaktivuje. Standardně se start/stop neaktivuje, pokud je napětí 7,6 V a nižší.

Pokud nastavíte nejvyšší možnou hodnotu, tj. 12 voltů, systém se nikdy neaktivuje, protože si myslí, že baterie je lidově řečeno „slabá”. Na displeji palubního počítače pak svítí symbol přeškrtnutého písmene A, zatímco tlačítko, kterým vypínání motoru dočasně deaktivujete, je nepodsvícené, tudíž neaktivní.

Deaktivaci jsme vyzkoušeli na Seatu Leon, jehož majitel najezdil s trvale vypnutým systémem start/stop 12 tisíc kilometrů bez jediného problému. A auto prošlo i prohlídkou v autorizovaném servisu.

Je potřeba dodat, že úpravou řídící jednotky můžete přijít u nového vozu o zákonnou záruku při reklamaci vady. Výrobce ale musí prokázat příčinnou souvislost mezi reklamovanou poruchou a neschválenou úpravou – zvýšení výkonu motoru, vypnutí systému start/stop, deaktivace zvukového signálu nezapnutých bezpečnostních pásů, montáž doplňků, tuning a podobně. [celá zpráva]

Konektor pro připojení kabelu

Konektor pro připojení kabelu

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Kromě deaktivace samočinného vypnutí motoru při stání si majitel v leonu zapnul zadní světla při rozsvícených denních světlech nebo si aktivoval vizuální zobrazení parkovacích senzorů na centrálním displeji. To se jinak ukazuje pouze v případě, když máte zakoupeny také přední parkovací senzory.

Profesionální sada OBD kabelu a příslušného softwaru stojí kolem 13 000 korun, třeba pro BMW a Mercedes je ale dražší - přijde na 30 tisíc. Na internetu lze koupit kabel kolem tisíce korun, jde ovšem o čínskou kopii s nelegálním softwarem bez možnosti stahování aktualizací.