Hlavní obsah

Podvody s emisemi dělala asi většina velkých automobilek

Mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT, u které vznikl celý skandál kvůli emisím u vozů koncernu Volkswagen, poukázala na to, že ani jiné automobilky na tom nebudou o moc lépe. Německý AutoBild například podle zdroje z ICCT napsal, že podobné problémy má například i BMW.

Foto: Audi

Vstupy pro naftu a selektivní katalyzátor - močovinu

Článek

Není to tak obtížné rozklíčovat. ICCT totiž společně s německým autoklubem ADAC vzala do testu 32 reálných vozidel, které však v tabulkách označuje jen písmeny a určuje jen jejich velikost a výrobce. Testované značky byly: Audi, BMW, Citroën, Hyundai, Mazda, Mercedes-Benz, Opel, Renault, Volkswagen a Volvo. Ovšem dle tohoto klíče lze celkem spolehlivě zjistit, jaká kombinace velikostní třídy vozu, objemu motoru a výkonu k jakému vozu patří.

Co test zjistil? Předně je třeba říct, že test neměl za úkol určit, jakou mají auta spotřebu, ale jaké mají emise NOx (oxidy dusíku), a to v rámci nově chystaného testu WLTP (World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure), který by měl tabulkové hodnoty spotřeby, které jsou dnes výrazně nereálné, srovnat do reálnějších čísel. WLTP simuluje skutečný provoz mnohem lépe, i když se stále měří v laboratoři. Tyto výsledky pak porovnali s tradičním testem NEDC.

Výsledky testu překvapily všechny. Zatímco v testu NEDC, tedy v tom, který se nyní standardně používá, všechny vozy bez problémů splňovaly normy Euro 6, ve WLTP vykazovaly hodnoty až sedminásobně horší.

To by mohlo naznačovat, že podobné praktiky, jako Volkswagen, používají i ostatní. Jde o systémy rozpoznávání testovacího provozu NEDC. Pokud je nasazeno jiné schéma (WLTP), pak se tento software neaktivuje.

Anketa

Myslíte si, že podváděl s emisemi jen Volkswagen?
Ano
2,3 %
Ne, ale většina výrobců byla poctivá
1,1 %
Ne, ale aspoň část byla poctivá
5,9 %
Podvádějí všichni
90,7 %
Celkem hlasovalo 3457 čtenářů.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám