I když teď jsme asi trochu přešlápli – slušné peníze leckdo bere různě. Předem vám říkáme, že cena tohoto testovaného vozu je 1,25 miliónu korun. To asi jen tak někdo nezkousne.

Jenže pravdou je, že v něm bylo všechno, co od takového vozu očekáváte – velká míra prostoru, pohodlí a výbava na nejvyšší úrovni. Buď si vezmete tohle auto v „plné palbě“, nebo se pustíte do nějakého konkurenta, ale za „základ“.

Neříkejte drobečku

Tohle je kus auta. Pořádný kus, především v předních partiích. Velká čelní maska se klidně může měřit s takovými velikány, jako je Range Rover nebo Toyota LC. Je velká, vysoká, masivní. Ostatně auto má na délku 4,78 m, na šířku 1,89 m a na výšku 1,69 m. Rozvor činí 2780 mm.

Jak vidíte, není to žádný drobek. Na silnici vzbuzuje nebývalý respekt, a když se potkají s jiným autem na úzké silnici, to protijedoucí se uctivě klidí do příkopu.

Kia Sorento

Kia Sorento

FOTO: LL

Uvnitř je místa opravdu dost a dost. Do druhé řady sedadel se vejdou tři dětské sedačky vedle sebe (vyzkoušeno). Ostatně tahle řada sedadel se dá nejen sklápět, ale i posouvat. To proto, že vzadu mohou být i další sedačky zapuštěné v podlaze zavazadelníku. Ve srovnání s konkurencí jsou ještě celkem prostorné. Na dlouhé cesty to není, ale aspoň tu člověk nemusí mít nohy přežehlené a přeložené jak puky na kalhotách.

V kufru je pak spousta místa. Tohle je rodinný vůz, jak se patří. Tabulkový objem 605 litrů nelže. Dejte sem velký kočárek a ještě zbude místo pro dětskou postýlku, dětské odrážedlo, velké tašky s oblečením, nákupem, hračkami… A při pohledu ve zpětném zrcátku ani nic nepřekáží.

Amerika

Záměrně jsme se vyhýbali popisu přední řady sedadel a přístrojové desky. To je kapitola sama pro sebe. Auto je totiž při svých ohromných rozměrech k lidem na předních sedačkách velmi štědré.

Mohutná středová opěrka dává tušit, že místa na lokty je tu dostatek. Ano je. I na hlavu, a ramena, i na zadek. Prostě všude je cítit, že Sorento bylo původně připravené pro Ameriku.

I když přístrojová deska nehýří nápady a elegancí jako někteří konkurenti, je tu všechno fantasticky přehledné a kvalitní. Snaha o poslech vrzání skončila u sedačky řidiče, kde se rozměrný sedák obložený kůží třel o středový tunel. Vydávalo to zvuk jako kožené boty pistolníka divokého západu. Ale to je všechno.

Auto jsme prohnali i terénem. Ani si nezadrnčelo, nevrzlo, neuskříplo. Vše je perfektně slícováno a všechny plasty si zaslouží vynikající hodnocení.

Přístrojová deska je jednoduchá, ale uživatelsky příjemná

Přístrojová deska je jednoduchá, ale uživatelsky příjemná.

FOTO: LL

Jediné, co trochu vadí, je velký osmipalcový displej. Vše na něm sice funguje, ale je škoda, že se automobilky tak rychle vzdaly manuálních tlačítek.

Klimatizace se ovládá ručně, ale audio jen přes displej. Je to škoda. S touhle „lodí“ je lepší se věnovat řízení.

Tichý motor, hlučné pneumatiky

Motor je turbodiesel o objemu 2,2 litru. Výkon má 147 kW a točivý moment 450 Nm. To je na tak velké auto dost.

Nutno podotknout, že je to ideální kombinace. Motor je příjemný, nemá slabiny v celém spektru otáček. Jasně – není to žádný sporťák, ale k charakteru auta se výborně hodí. Zvenčí pěkně brumlá, uvnitř není vůbec slyšet. Je výborně odhlučněn. To samé se bohužel nedá říct o pneumatikách. Tady je slyšet valivý hluk od rozměrných gum trochu víc.

Když není potřeba roletka, je možné jí jednoduše umístit pod podlážku. Super nápad.

Když není potřeba roletka, lze ji jednoduše umístit pod podlážku. Super nápad.

FOTO: LL

Auto je v nabídce jak s šestistupňovým manuálem, tak i v našem případě s automatem. Ten je „hladký“ a efektivní. Dá se dokonce vybírat i jízdní režim – Eco, Normal a Sport.

Třetí varianta lehce zvedne otáčky a přitvrdí řízení. Eco se snaží o co nejnižší otáčky a plavnou jízdu. My jezdili hlavně v Normalu, který se jeví jako nejlepší volba. Na dálnici při něm motor točí při 130 km/h jen 2200 ot./min.

A co spotřeba? My jezdili v průměru za 8,8 l na 100 km. V tom je jak jízda po Praze, tak i dálniční přesun Praha – Jizerské hory a také horské projížďky s plně naloženým vozem rodinou.

Žádná radost

Jestli chcete auto pro vaše řidičské umění, Sorento si nekupujte. Jestli chcete auto pro ohromení všech sousedů a obchodních partnerů, Sorento si nekupujte. První rada je o tom, že auto prostě nenabízí žádné odezvy od kol, i když má pohon 4x4. Prostě jen tupě vedete ohromný vůz tam a zase zpátky, ale nějaká odezva od řízení tu prostě není. A to ani v terénu.

Druhá rada je pro ty, kteří chtějí ohromovat. Vy si kupte nějaký ojetý Mercedes ML. Sorento je pro lidi, kteří mají v hlavě, nechtějí ze sebe dělat mistry světa a přitom chtějí auto velké, prostorné, komfortní. A v neposlední řadě za solidní peníze.

Protože - zkuste si vybavit jiný vůz takovou výbavou, jakou mělo naše testované auto (automat, prosklená střecha, vyhřívané a odvětrávané sedačky, navigace, prémiový audiosystém, automatický parkovací systém, třízónová klimatizace s ovládáním i u třetí řady sedadel, adaptivní xenonové světlomety, systém sledující kamerami dění kolem vozu, adaptivní tempomat…), a dostanete se mnohem výš.

Náš závěr z testu je tedy veskrze pozitivní. Je to velké a těžké auto, které jen tak nemůže dát řidičům nějaké velké potěšení z řízení. Ale proč taky? Tohle auto je určené na jiné tratě, než ty závodní.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2199 ccm, čtyřválec, vznětový
Max. výkon:147 kW (k)
Max. točivý moment:450 Nm
0–100 km/h:9,6 s 
Nejvyšší rychlost:203 km/h
Průměrná spotřeba:6,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1842 kg
Poháněná náprava:pohon všech čtyř kol
Cena základní verze:949 980 Kč
Cena s testovanou motorizací: 1 179 980 Kč