Hlavní obsah

První jízdní dojmy ze superbu kombi, praktičtější varianty nejdražší škodovky

Novinky, Martin Žemlička (Mnichov)

Staticky jsme si třetí generaci Škody Superb v praktičtější karosářské verzi již důkladně „osahali”, nyní přišly na řadu praktické jízdy v okolí Mnichova. Jaké dojmy v nás po třech stovkách ujetých kilometrů zanechala vrcholná benzínová verze?

BEZ KOMENTÁŘE: Škoda Superb CombiVideo: Škoda Auto

 
Článek

„Dohromady není co vypravovat,” dal by se slovy úlisného esenbáka z Hřebejkových Pelíšků popsat rozdíl mezi liftbackem a o 30 tisíc dražším kombi. Jízdně jsou totiž obě karosářské verze hodně podobné. Kombi má kvůli vyšší užitečné hmotnosti o trochu tužší péra i tlumiče a díky o cca o 10 procent vyšší torzní tuhosti (údajně lepší než u passatu) a o chlup lepšímu rozložení hmotnosti je tak sportovněji pojatá jízda příjemnější.

Superb je hlavně o komfortu, jízdní vlastnosti jsou ale velmi vyvážené, třebaže limity podvozku se projeví o trochu dříve, než byste čekali. Jde ale o jízdní styl, na který tento model ani ve své vrcholné verzi stavěn není. Jízdní projev je tudíž velmi podobný tomu, o čem jsme podrobně referovali již u liftbacku. [celá zpráva]

Foto: Škoda Auto

Škoda Superb Combi

Nejsilnější TSI jede výborně, pod 10 l jen při šetrné jízdě

Nejsilnější dvoulitrové TSI (206 kW / 280 a 350 Nm) má coby převodové ústrojí výhradně dvouspojkovou převodovku DSG (obě spojky v mokré lázni). Jde o šestistupňovou verzi, v praxi byste sedm stupňů nejspíš využili, jakkoliv spojení převodovky s motorem je velice dobré z hlediska rychlosti a inteligence řazení.

Řadit můžete i pádly pod volantem, protože ve sportovním (S) režimu motor vysoké otáčky drží zbytečně dlouho. Co chválíme: ve sportovním režimu převodovka dává efektní meziplyny při podřazování. Při pomalé jízdě či popojíždění superb necuká (což první generace DSG kvůli dimenzaci spojek nezvládaly).

Foto: Škoda Auto

Škoda Superb Combi

Pro ilustraci: při 90 km/h točí motor na nejvyšší stupeň rovné 2000 a při 130 km/h 2800 otáček. Při defenzivní jízdě se mimo města a dálnice dá jezdit za 8,5 litru na sto kilometrů, výraznější sešlapování pravého pedálu spotřebu během dynamických zkoušek vyhnalo až ke 14litrové hranici.

Podívali jsme i na pružnost: zrychlení 80-120 km/h (rychlost dle GPS) jsme při opakovaném měření zvládli za 4,9 sekundy, 100-160 km/h pak do deseti sekund. Stovku automobilka oficiálně udává za velmi zajímavé 5,8 sekundy, maximální rychlost je omezena při tradiční hodnotě - 250 km/h. S touto motorizací, dodávanou výhradně s pohonem 4x4 (Haldex 5. generace) ukáže auto na váze 1635 kg (EU), což je úplně stejně jako v případě nejsilnějšího TDI (140 kW) s DSG a pohonem všech kol.

V interiéru jsme zjistili jednu zajímavost - místo pro hlavu je proti Superbu Combi druhé generace o pár milimetrů nižší (konkrétně o 6 mm, 1001 vs. nynějších 995 mm), zato vzadu je ho více o 15 mm (986 vs. 1001 mm). Proti liftbacku aktuální, tedy třetí generace je pro hlavu o trochu více místa, pro nohy je ho samozřejmě stejně.

Foto: Škoda Auto

Škoda Superb Combi

Kufr je ohromný, odečtěte ale místo pro rezervu

Zavazadelník je samozřejmě obrovský a ve střední třídě nikdo nemá více. S centimetrem v ruce jsme naměřili velikost vstupního otvoru do kufru - 110 x 99 cm je výbornou hodnotou, u kombi očekávatelnou. Potěší i nízká nakládací hrana a výška, po kterou se zadní dveře vyklápí - ani se 190 centimetry se hlavou při nakládání věcí nebouchnete.

Samotný zavazadelník je dlouhý 116 centimetrů a na šířku měří 106 centimetrů - stejně jako v liftbacku. Výška po hranu okna činí 49 centimetrů. Škoda do výsledných 660 litrů započítává i prostor pro rezervní kolo, který jinak „sebere” cca 25 litrů objemu. Se sklopenými zadními sedadly má zavazadlový prostor objem téměř dvou kubíků – 1950 litrů.

Nechybí ani praktické sklápění zadních sedaček pomocí tlačítka v zavazadlovém prostoru a praktická jsou i poutka, háčky a nejrůznější síťové programy. Jsou to detaily, ale málokterý výrobce je má tak propracované jako právě Škoda.

Skvělou novinkou, kterou nabídne i liftback, je vysunutí tažného zařízení lehkým povytažením páčky v zavazadelníku a následným „srovnáním” nohou. Mimořádně jednoduché, mimořádně praktické.

Třetí generace je pro mladoboleslavskou automobilku opus magnum.

Dokonalý není, mimořádně povedený zcela určitě

Vadily nám stejně jako u liftbacku tvar a velikost páky automatické převodovky, která se do luxusně pojatého auta jednoduše nehodí. Mimo záznam jsme se dozvěděli, že automobilka o tom ví a v rámci modelové péči chystá lepší náhradu. Druhá věc, která nám pije krev je příliš malý varovný symbol v jinak mimořádně užitečném systému BLIS (hlídá mrtvý úhel za autem). Hodilo by se větší zvýraznění „skrytého” auta za námi a volitelně i zavibrování volantem při „vyhozeném” směrovém ukazateli.

Co dodat? Superb se mimořádně povedl a praktičtější verze je logickým rozšířením nabídky. Třetí generace je pro mladoboleslavskou automobilku opus magnum, a třebaže není dokonalá a třebaže ve střední třídě najdete spoustu stejně či podobně kvalitních konkurentů, mohou být na nový superb ve Škodě právem hrdí.

Foto: Škoda Auto

Škoda Superb Combi

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám