Hlavní obsah

Praga R1R už jezdí po českých silnicích

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Česko-slovenský vůz Praga R1R splnil všechny podmínky pro homologaci a je ho tak možné spatřit na veřejných silnicích během testování. S výrobou prvních vozů pro zákazníky se počítá od září. Novinky byly přítomny při jedné z testovacích jízd, supersportovní vůz si tak můžete prohlédnout zblízka.

Praga R1R v akciVideo: Novinky

 
Článek

Model R1R vychází ze závodního okruhového speciálu R1. Oba vozy si jsou vzhledově velmi podobné, jinak je ale mezi nimi dost odlišností.

„Požadavky pro homologaci a odlišné prostředí, ve kterém vozy působí, je činí v mnohém rozdílnými. Praga R1R má přebudovanou zadní část, motor a převodovka jsou tak zavěšeny v nosném rámu, čímž je zajištěna jízda bez přílišného hluku a vibrací při nízkých otáčkách,“ uvedl pro Novinky manažer projektu Praga R1R Jan Martínek.

Foto: Praga Cars

Praga R1R

„Motor také prošel značnou úpravou, je orientován na vyšší výkon a točivý moment než jakýkoliv jeho závodní předchůdce. Došlo i ke zvýšení trasování vzduchu a chlazení, aby se vůz přizpůsobil podmínkám na silnicích s omezenou rychlostí. Tento dodatečný výkon je kontrolován větší převodovkou a posílenými hnacími hřídelemi. Odpružení bylo přizpůsobeno jízdě na nerovnostech častých na běžných silnicích, a to aniž by došlo ke zhoršení jízdních vlastností,“ dodal Martínek.

Úpravami prošel i vnější povrch vozu, aby nepředstavoval nebezpečí pro chodce. Bezpečnosti se týkalo i několik dalších úprav. Interiér vozu bude samozřejmě mnohem více civilizovaný než u závodního vozu, k dispozici bude i na zakázku přizpůsobený infotainment systém odpovídající charakteru R1R.

Foto: Praga Cars

Praga R1R

Finální parametry vozu oznámí výrobce na začátku července, kdy také začne s výběrem vkladů. Martínek zatím prozradil, že hmotnost se pohybuje kolem 680 kilogramů a výkon motoru je přibližně 400 koní. Je tak splněn již od začátku slibovaný poměr výkon/hmotnost 550 koní na tunu. Maximální rychlost lze očekávat mezi 270 a 300 kilometry za hodinu. Vůz je dvoumístný, ale během 15 minut je možné předělat ho na jednomístný speciál.

Foto: Praga

Praga R1

První Praga po 68 letech

Nový supersport je prvním silničním osobním automobilem značky Praga vyrobeným od roku 1947. S původní Pragou má nový vůz společnou jen značku a logo, které Praga-Export získala od zaniklého výrobce v roce 2006. Do původního výrobního areálu Pragy ve Vysočanech se produkce nevrátila.

Praga Cars vzniklo přejmenováním slovenského výrobce Race4Slovakia, do kterého vstoupil tuzemský vývozce zbraní Praga-Export. Společnost se zabývá výrobou závodních i hobby motokár a sportovních aut pro okruhové závody. Praga-Export vlastní polovinu firmy Praga Cars, druhou polovinu vlastní společnost KFW Biometric Technologies Limited registrovaná na Kypru.

Původní Praga vznikla v roce 1907 a proslula produkcí osobních vozů mezi dvěma světovými válkami, kdy byla největším tuzemským výrobcem automobilů. Zprvu továrna vyráběla vozy podle zahraničního vzoru, například v licenci francouzské firmy Renault.

V prosinci 1909 se poprvé objevilo jméno Praga a čeští konstruktéři začali pracovat na prvních vlastních automobilech. Například v roce 1930 Praga vyrobila stejně aut, jako všichni ostatní výrobci v Československu dohromady.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám