První dojem z řízení nové octavie? Třetí generace s interním kódem A7 je pocitově o dost tišší, ať už jde o motorický nebo aerodynamický hluk. Proudění vzduchu neruší ani při rychlostech nad 150 km/h. Auto celkově „zesuperbovatělo“, ať už prodloužením místa pro nohy vzadu nebo nabídkou komfortní či bezpečnostní výbavy, kterou dosud nemá ani stávající generace superbu (mnohé jistě příští rok změní facelift).

V předvečer zkušebních jízd v okolí vesničky Arraiolos asi sto kilometrů jižně od Lisabonu hrstce novinářů (celkem 11 z celého světa) šéf Škody Winfried Vahland a šéfdesignér Jozef Kabaň ukázali sériovou verzi bez maskování. Fotografovat se vcelku logicky nesmělo, ale nebyl problém si auto prohlédnout zblízka nebo si do něj sednout. Ke cti Škody budiž řečeno, že novinářům nikdo nebral telefony či fotoaparáty, protože všichni byli natolik disciplinovaní, že odhalená octavia mohla zůstat na nádvoří bývalého kláštera celou noc.

Škoda Octavia (třetí generace)

Škoda Octavia (třetí generace)

FOTO: Škoda Auto

Jak působí po stránce designu? Obavy, že přední maska bude vypadat á la o trochu zmenšený rapid, se naštěstí nenaplnily. Ačkoliv jej trochu připomíná, chladič i použité nové logo jsou výraznější, prolisy na kapotě jsou podobné superbu a hlavně - úplně jiné jsou světlomety. Ty jsou v části blíže k chladiči prudce zalomené a celkově působí mohutněji. Přední světla mají pás z LED pro denní svícení, což trochu připomene Audi.

Kolona testovacích octávií třetí generace během posledních testů před spuštěním sériové výroby.

Kolona testovacích octávií třetí generace během posledních testů před spuštěním sériové výroby.

FOTO: Škoda Auto

Překvapivým, leč efektním řešením jsou úzké C sloupky, které navozují dynamický dojem a umožnily designérům použít více netradiční tvar zadních dveří. Úplně nová jsou zadní světla, která zasahují až do boku, mnohem dál než dříve. Nechybí jim typické písmeno C (viditelné zejména v noci), jejich tvar je hranatý a prolis na zádi je stejný jako u rapidu. Výfuky jsou schované, takže při pohledu zezadu neruší.

Na testovacích autech je chytře nalepená folie, takže světla vypadají jako na staré octavii. Ve skutečnosti je ale jejich tvar zcela jiný. Popisovaný model není po stránce designu extravagantní, působí ale solidním dojmem a navazuje na historický odkaz předchozí generace. Design je celkově čistý.

Škoda Octavia (třetí generace, maskovaný prototyp)

Škoda Octavia (třetí generace, maskovaný prototyp). Všimněte starého černo-zeleného loga.

FOTO: Škoda Auto

Podvozek nezklame ani při dynamičtější jízdě

Zpátky za volant. Trasa, kterou jela kolona šesti prototypů a hejna doprovodných superbů měřila přes 320 kilometrů a vedla liduprázdnou krajinou portugalského venkova. Účinek posilovače řízení je proti minulé generaci menší; řízení je přesné i kolem středové polohy, tuhost elektromechanického posilovače se ale snížila. Naštěstí, novinkou v příplatkové výbavě je možnost přepínání mezi komfortním či sportovním (tužším) řízením, takže by si na své měli přijít i příznivci dynamičtějšího svezení.

Celkově působí ergonomie jednoduše, tak jak jsou zákazníci škodovky zvyklí. A to je dobře. Není problém se okamžitě zorientovat, tlačítek není přehnaně mnoho. Nový je barevný středový displej, který má novou grafiku i dotykové ovládání; Škoda jej převzala ze sedmé generace golfu.

Škoda Octavia (třetí generace)

Škoda Octavia (třetí generace)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Velmi dobře se hledá pozice za volantem, možnosti seřízení volantu a sedačky jsou tradičně velmi dobré. V nabídce budou dva volanty, tříramenný by mohl mít tlustší věnec, ale jinak je jejich průměr přiměřený a odpovídající zaměření vozidla. Konzervativní řidiče jistě potěší klasická ruční brzda, elektromechanické variantě třetí generace octavie odolala, ačkoliv se o tom během vývoje vedly diskuse. Nové je startování tlačítkem na sloupku volantu podobně jako u superbu.

Snad jediným detailem, který snese kritiku, je nová řadicí páka. V případě manuální převodovky (je stejná jako v rapidu) je proti té minulé málo robustní. Je vysoká a úzká a jakkoliv si na její tvar zvyknete, minulá byla na pohled hezčí. Stejné je to i s pákou pro automatickou převodovku DSG; je subtilnější a pocitově málo robustní. Výdechy klimatizace jsou stejné jako u superbu, palubní deska a výplně dveří byly přelepeny černou páskou, takže úroveň a měkkost plastů nešla hodnotit.

Škoda Octavia (třetí generace)

Škoda Octavia (třetí generace)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Základní motorizací bude přeplňovaná dvanáctistovka TSI s výkonem 63 kW (86 k). My jsme měli možnost vyzkoušet silnější variantu 1.2 TSI (77 kW), spojenou se šestistupňovou převodovkou. I přesto, že v octavii jeli tři lidé, neztrácela se ani na kopcovitých silničkách portugalského venkova, byť občas bylo nutné podřadit. I tak ale tento motor úplně stačí, jakkoliv je octavia velké auto, které se svými rozměry tlačí o třídu výš.

Ve svižném tempu motor odebral z nádrží, které mají o pět litrů menší kapacitu (50 l), dle palubního počítače 7,5 l, což je slušná hodnota. Bezproblémová je přesnost i preciznost chodu šestistupňové převodovky.

V nabídce pro třetí generaci octavie bude celkem sedm motorů (63 až 132 kW), tři vznětové a čtyři zážehové. Motory s výkonem do 110 kW mají jiný podvozek - zadní klikovou nápravu (vlečená ramena s torzní příčkou). To je konstrukčně jednodušší řešení, které ovšem podle vedoucího vývoje podvozku a agregátu Martina Hrdličky ušetřilo 17 kilogramů hmotnosti. Silnější verze dostaly víceprvkové zavěšení, které u druhé generace octavie měla všechna provedení. Vyzkoušeli jsme oba podvozky. V praxi při běžné jízdě mezi nimi nebyl výraznější rozdíl, více napoví až jízda po známých silnicích v Česku.

Nové prvky výbavy pro Octavii III
Aktivní kapota pro ochranu chodců
Elektricky ovládaná panoramatická střecha
Bi-xenonové světlomety s LED pro denní svícení
Zadní světla s LED
Ochrana proti natankování nesprávného paliva
Phone box (zesilovač GSM signálu)
Barevný displej Maxi DOT
Kessy (bezklíčové otevření/zavření dveří + startování)
Dvouzónová klimatizace Climatronic
Kolenní airbag řidiče, boční airbagy vzadu
Dotykové displeje (velkost obrazovky 5,8“ až 8“)
Adaptivní tempomat
Parkovací asistent
Asistent dálkových světel (samočinně mění potkávací/dálková světla)
Detekce únavy řidiče
Lane Assistant (udržování v jízdním pruhu)
Rozpoznávání dopravních značek

Delší prostor, vzadu je více místa pro nohy

Kvůli prodloužení rozvoru náprav o velmi citelných 10,8 centimetrů je vzadu výrazně více místa pro kolena než dosud. Množstvím volného prostoru před koleny vzadu připomíná nová octavia větší superb. Kvůli efektnímu zakončení C sloupku se ale o trochu snížila velikost prostoru nad hlavami zadních cestujících. Zavazadlový prostor má nyní o zanedbatelných pět litrů větší velikost, v řeči čísel je to 590 litrů. Přístup do kufru je nadále díky použití karoserie typu liftback příkladný.

Škoda Octavia (třetí generace)

Škoda Octavia (třetí generace)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Zkoušená octavia měla 17palcová kola, na perfektních portugalských silnicích bez děr byl komfort odpružení velmi dobrý. Podvozek se chová stabilně, poskytuje řidiči potřebnou jistotu a i v rychleji projížděných zatáčkách je prost náklonu.

Nová octavia se začne prodávat v únoru 2013. Během světové výstavní premiéry v březnu na ženevském autosalonu ukáže automobilka i praktičtější verzi kombi. Potvrzeny jsou i deriváty typu Scout, sportovní verze RS a verze s pohonem 4x4.

Škoda Octavia (třetí generace)

Škoda Octavia (třetí generace)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky