Hlavní obsah

Většina zimních pneumatik je sázkou na jistotu, rozdíly jsou malé

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zima už řečeno frází klepe na dveře a pomalu tudíž nastává čas, kdy je vhodné přezout na automobilech letní pneumatiky na zimní, které mají měkčí směs a jinak uzpůsobené lamely. Pokud potřebujete koupit nové pneumatiky, mohly by vám přijít vhod dva testy - od českého Autoklubu a německého ADACu. Testovaný rozměr je u obou stejný - 205/55 R 16.

Foto: Suzuki ČR

Zima klade na auto i řidiče mimořádné nároky.

Článek

Od loňska jsou zimní pneumatiky v Česku povinné - konkrétně od 1. listopadu do 31. března. Podle zákona je povinnost zimního obutí i v případě, že lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. U vozidel do 3,5 tuny musíte mít zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech a hloubka vzorku musí být minimálně 4 mm.

V čem jsou zimní pneumatiky odlišné od letních? Moderní zimní pneumatiky se speciálními technologiemi lamel byly vyvinuty tak, aby poskytovaly záběr nejen na sněhu a ledu, ale také na studených a zablácených vozovkách. Měkčí běhounová směs zimních pneumatik poskytuje při nízkých teplotách a na studeném povrchu lepší vlastnosti než běhoun letních pneumatik.

ČTĚTE TAKÉ:

Předně – při nákupu zimních pneumatik vždy kupujte celou sadu, tj. všechny čtyři. Cena kvalitních pneumatik začíná zhruba na částce 1300 Kč / kus, těm nejlevnějším z hobby prodejen a hypermarketů se raději vyhněte.

Zimní pneumatiky musí být obuty na všech čtyřech kolech (kombinace zimních a letních pneumatik je nebezpečná, zejména při brzdění). Minimální hloubka dezénu je 4 mm (brzdná dráha při hloubce 4 mm je oproti brzdné dráze nových pneumatik o polovinu delší; při hloubce 2 mm dokonce o 70 %). Stejné zimní pneumatiky by se měly používat nejdéle čtyři sezóny (materiál běhounu časem tvrdne a ztrácí své „zimní“ vlastnosti)

Test zimních pneumatik - Autoklub ČR - 205/55 R 16
1.Continental ContiWinterContact TS 850100,0
2.Goodyear Ultra Grip 898,0
3.Semperit Speed-Grip 297,6
4.Michelin Alpin A497,6
5.Dunlop SP Winter Sport 4D97,0
6.Barum POLARIS 396,4
7.Sava Eskimo hp95,5
8.Debica Frigo 293,0
9.-10.Wanli S-108387,8
9.-10.Goodride SW 60187,8
Zdroj: Autoklub ČR, celkové hodnocení je v procentech

"Continental ContiWinterContact TS 850 je, stejně jako Goodyear Ultra Grip 8 a Michelin Alpin A4, čelním představitelem prémiového segmentu osobních zimních pneumatik," uvádí k testům Autoklub ČR. Ostatní testované pneumatiky zastupují pláště střední až nižší cenové úrovně.

Také v testu německého ADACu zvítězila pneumatika Continental ContiWinterContact TS 850. Zajímavé je, že pořadí v první pětici je jiné, což ukazuje, že mnohé z testovaných kritérií jsou do značné míry subjektivní.

Na druhou stranu se ukázalo, že značkové pneumatiky se pro náročnější řidiče i přes jejich vyšší pořizovací cenu vyplatí, jakkoliv je „trojka“ pro Winter 210 Snowcontrol Serie 3 pro Pirelli zklamáním. Žádná z testovaných pneumatik nedostala nejvyšší hodnocení („velmi dobré“, v číselném hodnocení 1). Jednoznačným propadákem je známka 5 pro pneumatiku s obchodním označením Syron Everest 1.

Rozdíly v kvalitě však nejsou kromě této pneumatiky příliš velké; řidičům, kteří jezdí přes zimu méně kilometrů tak mnohdy stačí levnější, avšak kvalitní pneumatiky. Kompletní výsledky testu najdete na stránkách ADACu (německy). Při výběru konkrétní gumy je nutné zohlednit, zda jezdíte více v horském prostředí na vrstvě uježděného sněhu, nebo zda je pro vás důležitější akustický komfort a většinu času řídíte na převážně suchých silnicích bez sněhové pokrývky.

Test zimních pneumatik - ADAC 205/55 R 16 H
Continental ContiWinterContact TS8502
Michelin Alpin A42
Dunlop SP Winter Sport 4D2
Goodyear UltraGrip 82
Nokian WR D32
Bridgestone Blizzak LM-323
Semperit Speed-Grip 23
Vredestein Snowtrac 33
ESA-Tecar Super Grip 7+3
Yokohama W.drive V903A3
Fulda Kristall Control HP3
Pirelli Winter 210 Snowcontrol Serie 33
Falken Eurowinter HS4493
Hankook Winter i*cept RS W4423
Uniroyal MS plus 663
Syron Everest 15
Zdroj: ADAC, celkové hodnocení jako ve škole 1 - 5
Foto: Martin Žemlička, Novinky

Některé úseky nelze projet bez sněhových řetězů (či pohonu 4x4).

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám