Článek
Jak systém detekce únavy funguje? V případě koncernu VW jde o funkci naprogramovanou do řídící jednotky, která sleduje úhel natočení volantu, příčné zrychlení nebo četnost sešlapávání pedálů. Sofistikovanější systémy v případě Volva či Fordu využívají kameru umístěnou ve zpětném zrcátku, která sleduje vzdálenost vozidla od vodorovného značení.
Když dojde k odchylce od způsobu řízení registrovaného na začátku jízdy, systém po dobu pěti vteřin akusticky a vizuálně upozorní, že by si šofér měl dát pauzu. Jestliže řidič během následujících 15 minut nezastaví, upozornění se opakuje. Detekční funkci lze v případě potřeby deaktivovat. Obvykle systém funguje pouze v rychlostech nad 60 km/h a vypínat by se měl i na zatáčkovitých silnicích.
Po čtyřech hodinách pauza
Systém se rovněž automaticky aktivuje po čtyřech hodinách nepřetržité jízdy, řidiče stejným způsobem vyzve k přestávce.
Problém je v tom, že systém je spíše na obtíž a únavu detekuje špatně – například když sjedete z dálnice a pojedete ostřeji na okresní silnici. Autorovi článku jednou systém doporučil zastávku po dvaceti minutách ranní jízdy (po vydatném spánku a následné snídani). Problém je v tom, že systém buď detekuje únavu špatně, nebo naopak vůbec – extrémně nebezpečný mikrospánek nemá šanci detekovat.
Navíc, každý svéprávný řidič nejlépe ví, kdy se mu začnou klížit oči nebo poleví jeho soustředěnost a je pro něj i posádku nejlepší co nejdříve zastavit a odpočinout si. Upozornění po čtyřech hodinách jízdy bez přerušení je sice chvályhodné, ale opět platí, že to měl řidič nejlépe vědět sám.
Kdy nejčastěji hrozí mikrospánek? |
---|
Na dlouhých monotónních cestách (dálnice) |
U nevyspalého řidiče (návraty z nočních směn) |
Mezi druhou a šestou hodinou ranní |
Mezi čtrnáctou a šestnáctou hodinou (zejména po těžkém jídle) |
Při užívání léků způsobujících otupělost |