Tuto možnost jim má dát připravovaná změna vyhlášky o požární bezpečnosti staveb z roku 2008, kterou nyní chystá Generální ředitelství hasičského záchranného sboru.

Až dosud řidiči nemohli podle jiné vyhlášky ministerstva dopravy ve veřejných podzemních parkovištích svá auta nechat, což je dle autorů návrhu diskriminační.

Přitom počet aut s plynovým pohonem rok od roku narůstá, k letošnímu 1. říjnu jich bylo podle statistik ministerstva dopravy registrováno zhruba 130 tisíc osobních a téměř šest tisíc nákladních.

„Ten hrubý zákaz, že auta na plyn do podzemí nesmí, podle odborné veřejnosti vedl i k tomu, že se nákupy těch vozidel zpomalily, protože jejich řidiči neměli kde zaparkovat,“ řekl v úterý Právu mluvčí hasičů Radek Kislinger.

Věc má ale jeden zásadní háček. S parkováním aut poháněných LPG či CNG (zemní plyn) musejí souhlasit majitelé samotných garáží, které by navíc měly splňovat vyhláškou nově dané technické normy.

Těmi je míněno především dostatečné odvětrávání prostor parkoviště a správné zajištění elektroinstalace tak, aby v místě nehrozil výbuch plynu.

Nutné miliónové investice

Podle Právem osloveného odborníka z řad hasičů přitom většina podzemních garáží u obchodních center například v Praze tyto normy nesplňuje a jejich provozovatelé by tedy museli investovat řádově stovky tisíc až milióny korun hlavně na větráky, aby pak mohli umožnit vjezd aut s plynovým pohonem.

Pokud již garáž bude upravená, měla by se změna zavést i do projektové dokumentace objektu. Pak její stav musí zkontrolovat státní stavební dozor, kterým jsou vesměs místní hasiči.

Pokud ti odsouhlasí, že parkoviště splňuje vyhláškou dané normy, stačí už jen sundat dosavadní ceduli o zákazu vjezdu aut na plyn.

Pomůže to občanům i firmám

Podle Kislingera by změna měla prospět především majitelům rodinných či menších firemních garáží, kteří v nich svá auta doteď nemohou zaparkovat.

„Většina z nich totiž už nyní daným normám vyhovuje. Třeba u soukromých firem, které mají vlastní podzemní parkoviště, a kvůli obrovské úspoře v palivu si pořídily flotilu aut na plynový pohon, podle mě problém nebude vůbec. Naopak jim to uleví. Budou si moci konečně říct, že mohou auta schovat do domu,“ míní Kislinger.

Do začátku roku 2008 přitom nesmělo v Česku auto s pohonem na plyn parkovat v žádné uzavřené garáži. Pak ale hasiči vydali upřesňující vyhlášku, která to částečně povolila.

Podle Marie Tauferové z odboru prevence generálního ředitelství hasičů se to ale týkalo pouze garáží postavených nově až po nabytí účinnosti této vyhlášky, a navíc jen garáží například u rodinných domů či menších soukromých podzemních parkovišť pod obytnými domy. Přitom i řada starších garáží technické normy splňovala či splňuje.

Návrh změněné vyhlášky je v tuto chvíli v meziresortním připomínkovém řízení, poté jej podle Tauferové musí ještě zkontrolovat Evropská komise v Bruselu a teprve pak by v případě schválení mohla začít platit.

„Odhaduji to na květen či červen příštího roku,“ přiblížila Tauferová.