Článek
Výroba kočárů a bryček, do které se Šustala pustil se dvěma společníky, byla úspěšná, a to i díky originálnímu konstrukčnímu řešení, které výrobci používali. Převrat v dopravě, který v druhé polovině 19. století přinesla rychle se rozvíjející železnice, záhy znamenal i změnu Šustalova podnikání. V Kopřivnici postavil několik nových továrních budov a v roce 1882 spustil výrobu železničních vagónů.
Šustala šel s dobou, a tak již v březnu 1898 opustil továrnu první osobní automobil ve střední Evropě nazvaný Präsident. O rok později začala produkce nákladních vozů, které dodnes tvoří hlavní výrobní program kopřivnické automobilky.
Velkou zásluhu na pozdější slávě kopřivnických automobilů měl geniální konstruktér Hans Ledwinka, který jako pomocný technik stál již u zrodu Präsidenta. Později přišel s celou řadou unikátních technických řešení, především slavné tatrovácké koncepce podvozku s centrální nosnou rourou s výkyvnými polonápravami.
První kopřivnické automobily nesly označení NW (Nesseldorfer Wagenbau). První automobil s názvem Tatra, odvozeným od slovenských velehor Vysokých Tater, vyjel z automobilky 29. března 1919.
Tehdy firma zkoušela novou verzi populárního osobního automobilu NW typ U, který vybavila převratnou novinkou - pedálem ovládanými brzdami na všechna čtyři kola. Kvůli tomu vedení firmy zvolilo pro zkoušky obtížný terén v Tatrách. Zde vozy zaujaly svojí schopností překonat pro jiná auta tehdy nesjízdné úseky. Především místní obyvatelé začali proto auto přirovnávat k Tatrám, což se ujalo.
Z názvu velehor se pak stala nejprve značka automobilů, již od roku 1920 ji nesly všechny kopřivnické vozy. Název Tatra byl registrován jako obchodní jméno firmy v roce 1934, do té doby se společnost jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft, neboli Kopřivnická vozovka.
V období mezi světovými válkami Tatru proslavila řada osobních vozů, po znárodnění se orientovala především na nákladní automobily a luxusní osobní automobily. Před rokem 1989 patřila Tatra k předním světovým výrobcům těžkých nákladních automobilů určených zejména pro provoz v obtížných podmínkách a pro armádu. Roční produkce se pohybovala kolem 15 000 vozů.
Na počátku 90. let se ale podnik dostal do finančních problémů způsobených vysokými dluhy. V následujících letech změnila továrna několikrát vlastníka a mimo jiné ukončila výrobu osobních automobilů. Od roku 2006 firmu kontrolují čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a současným předsedou představenstva společnosti Američanem Ronaldem Adamsem. Loni Tatra prodala téměř 1000 nákladních vozů.
Nedávno Tatra také zázračně vyhrála anketu listu New York Times. [celá zpráva]