Hlavní obsah
Ulevit nohám i během pracovní doby se vyplácí. Foto: Profimedia.cz

Nohy na stole patří k nejlepší prevenci křečových žil

Krásné nohy nemusí být pouze štíhlé, ale podle mnohých odborníků především bez varixů nebo-li křečových žil. Jedná se o rozšířené, vinuté žíly viditelné těsně pod povrchem kůže, ke kterým dochází především při oslabení žilní stěny, ať už vlivem dědičné poruchy, nebo získaného onemocnění.

Ulevit nohám i během pracovní doby se vyplácí. Foto: Profimedia.cz
Nohy na stole patří k nejlepší prevenci křečových žil

Přestože křečové žíly lékaři považují především za zdravotní problém, mnohé ženy je vnímají jen jako kosmetickou vadu, jež se dá velmi snadno odstranit. Proto daný problém velmi často podceňují a ke skutečnému odborníkovi docházejí jen velmi zřídka.

Asi nejvíce je zapomínáno na to, že křečové žíly souvisí s naším životním stylem. Rizikovým faktorem je především dlouhodobé stání a sezení, které nejčastěji souvisí se zaměstnáním.

"Při chůzi pracují svaly lýtka a nohy a mechanismem tzv. svalové pumpy vytlačují krev směrem k srdci. Aby veškerá práce nebyla jen na svalech, jsou v žilách chlopně, které za normálních okolností zabraňují zpětnému toku krve. Vždy je důležitá vzájemná spolupráce svalů i chlopní. Při dlouhém stání nebo sezení svaly nepracují, krev se tím pádem hromadí v žilním řečišti, žíly se pod tlakem krve začínají rozšiřovat a chlopně už na svoji práci nestačí," vysvětlují problém odborníci na stránkách www.krecove-zily.cz .  

Žíly umí i bolet

Bolavé a oteklé nohy jsou u některých lidí na denním pořádku. Přestože se snaží používat nejrůznější přípravky zakoupené v lékárnách, nejúčinnější jsou naprosto obyčejné záležitosti, jako jsou nohy ve vyvýšené poloze, což se dá v práci nejsnadněji aplikovat jako nohy na stole. Možná to vypadá neeticky, ale zdraví by nám mělo být v těchto ohledech přednější a lze tento fakt dohodnout s nadřízenými.

Velmi dobré je i střídavé propínání špička–pata. Aspoň patnáct minut několikrát denně.

Večer a ráno pak nezapomeňte na sprchování nohou střídavě teplou a studenou vodou, kdy studenou vodou by se mělo vždy i končit.

Důležité i pracovní prostředí 

Pro žíly je důležité i správné umístění pracovního stolu. Stůl hned u ústředního topení může být sice příjemný, ale raději se mu vyhněte. Teplo rozšiřuje cévy a tím se odtok žilní krve ještě ztíží.

Důležitý je i tvar sedáku pracovní židle. Nesmí vás tlačit do stehen. Taková židle stlačí povrchové žíly a krev zase hůře odtéká.

Pokud máte sedavé zaměstnání, pak se naučte občas zvednout ze židle a procházet se.
Zapomeňte však na boty s podpatkem nad 5 cm a ponožky či podkolenky se škrtícím lemem.

Prevence proti vzniku křečových žil a jak ulevit od bolesti

1. Dostatek pohybu – pokud máte sedavé zaměstnání, udělejte si častější přestávku a dopřejte nohám pohyb. Ve volných chvílích se věnujte vhodnému sportu, jako například plavání, jízdě na kole, tanci, turistice nebo běhu.

2. Vhodná obuv – boty s podpatky, které jsou vyšší než 5 cm, omezují průtok krve žilami na nohou. Noste raději obuv na nižším podpatku a pokud možno i s pružnou stélkou.

3. Odpočinek s nohama ve zvýšené poloze - Neseďte s překříženýma nohama a využijte každou chvilku a dejte si nohy nahoru.

4. Teplo – pokud to jde, vyhýbejte se teplu. Nezůstávejte dlouho na slunci, omezte horké koupele. Poraďte se s lékařem, zda je pro Vás vhodná sauna či pára.

5. Sprchování studenou vodou – žíly se chladem zpevňují. Sprchujte se dvakrát (nebo i vícekrát) denně od chodidel nahoru.

6. Dostatek tekutin – minimálně dva litry denně.

7. Hubnutí – nadváha žilní systém zatěžuje.

8. Pohodlné oblečení – dbejte na to, aby ponožky a podkolenky neškrtily.

9. Správná životospráva – pravděpodobnost vzniku křečových žil je možné snížit dostatečným přísunem vitamínu C, E, vlákniny, vápníku, magnézia a zinku.

11. Podpůrné punčochy – pokud máte sklon k tvorbě křečových žil, je vhodné nosit podpůrné punčochy.

Křečové žíly mohou být i důsledkem nějakého dalšího onemocnění žil a proto je vhodné vše konzultovat se skutečným odborníkem. V každém případě prevence je mnohem snažší než pozdější léčba, i když i v tomto oboru dochází k neustálému rozvoji a léčba je mnohem účinnější a méně bolestivější než dříve.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků