Hlavní obsah
Snídáte ve spěchu, nebo vůbec? Pak vám mnohem více než jiným hrozí tzv. metabolický syndrom. Foto: Profimedia.cz

Jíte příliš rychle? Pak vám hrozí metabolický syndrom

Patříte do stále se zvětšující skupiny lidí, kteří kvůli nedostatku času snídají za pochodu, obědvají v práci u počítače a k večeři si dopřejí jen něco rychlého, případně vůbec nic? Pak vám více než jiným hrozí obezita a také tzv. metabolický syndrom, který kombinuje zvýšený krevní tlak, cukrovku a vysoký cholesterol. Zdraví tak rychlé stravování rozhodně neprospívá.

Snídáte ve spěchu, nebo vůbec? Pak vám mnohem více než jiným hrozí tzv. metabolický syndrom. Foto: Profimedia.cz
Jíte příliš rychle? Pak vám hrozí metabolický syndrom

Vědci z japonské univerzity v Hirošimě po dobu pěti let sledovali 642 mužů a 441 žen, které podle jejich stravovacích návyků rozdělili do tří skupin – na pomalé, normální a rychlé jedlíky.

Z dat zjistili, že rychlým jedlíkům hrozí o 11,6 % vyšší riziko rozvoje tzv. metabolického syndromu – definovaného jedním ze tří hlavních faktorů pro následný rozvoj obezity – vysokým krevním tlakem, vysokou hladinou špatných tuků v těle a vysokou hladinou krevních cukrů.

Svůj výzkum přednesli před několika týdny na schůzi s názvem American Heart Association’s Scientific Sessions 2017, která se konala v kalifornském Anaheimu.

Když mozek nedostane signál, že jste sytí

Spojitost mezi rychlým až hektickým stravováním a špatným zdravotním stavem člověka je známa už nějakou dobu. Hlavní příčina všech potíží, které se následně mohou, a také ve velké většině projevují, je v mozku. Když jíte rychle, tělo nemá dostatek času na to poslat do mozku signál, že už jste dostatečně najedení.

Receptorům v žaludku, které se přijímáním potravy roztahují, a hormonům, které mozku dávají signál, že se část trávené potravy dostala do tenkého střeva, totiž trvá zhruba 15-20 minut, než se ‚nastartují‘, uvádí The Guardian.

Jiná japonská studie, která zkoumala stravovací návyky více než 3000 mužů i žen, pak odhalila, že lidé, kteří jedí rychle, toho nejenom sní více, ale také je u nich třikrát vyšší riziko výskytu obezity než u lidí, kteří se stravují pomalu. Také jim častěji hrozí tzv. reflux – tedy samovolný a často i opakovaný návrat obsahu žaludku zpět do jícnu.

Jak zlepšit své zdraví? Dostatečně žvýkejte

Chcete-li udělat něco pro své zdraví, jezte nejen pomaleji, ale také dostatečně žvýkejte přijímanou potravu. Čínská studie prokázala, že pokud každé sousto rozžvýkáte 40x, a ne například jen 15x, přijmete až o 10 % kalorií méně.

A proč? Je to jednoduché. Žvýkání pomáhá lepšímu trávení potravy – sliny v ústech obsahují enzymy, které nejen dostatečně ‚promažou‘ jídlo, které konzumujete, ale také napomáhají trávení. Navíc delší žvýkání dopřeje vašim chuťovým buňkám možnost ‚všimnout si‘ přijímaného jídla.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků