Hlavní obsah
I práce z domova by měla mít nějaká pravidla. Foto: Profimedia.cz

Ačkoliv je home office v mnoha firmách již běžným zaměstnaneckým benefitem, mnoho z nás se s prací z domova v souvislosti se současnou karanténou setkává poprvé. Jak zůstat minimálně stejně efektivní jako v kanceláři a nepodléhat lenosti a různým druhům rozptýlení?

I práce z domova by měla mít nějaká pravidla. Foto: Profimedia.cz
Jak být efektivní při práci z domova

Lidé, kteří pracují pravidelně z domova, jsou často obviňovaní, že tráví více času sledováním televize a popíjením kávy než samotnou prací.

Toto tvrzení ale jednoznačně vyvrátila nedávná studie, podle které jsou zaměstnanci, kteří pracují z domova, více produktivní, a dokonce práci věnují více času, než když sedí v kanceláři a plní úkoly nad rámec svých povinností. Jak dosáhnout stejných výsledků?

Zapomeňte na pyžamo

Při práci z domova se přímo nabízí zůstat v pyžamu, nemalovat se a ušetřit tím čas. Opak je ale pravdou. Pokud zůstanete v domácím oblečení, je velmi pravděpodobné, že nebudete příliš produktivní, protože vám bude evokovat klidný víkendový režim.

„Vysprchujte se, oblečte se a přistupujte k práci z domova stejně jako v běžném režimu,” říká profesorka managementu Barbara Larsonová pro BBC.

Vytvořte si kancelář

Pokud nemáte domácí kancelář, vyhraďte si prostor, ve kterém se budete věnovat výhradně práci.

„Pro lidi, kteří nejsou zvyklí pracovat z domova, to může být ze začátku složité. Obzvláště, pokud jsou zvyklí například na dva monitory a jiné technologické vychytávky. Je proto důležité si uzpůsobit svůj pracovní prostor vlastním potřebám,” říká odbornice na kariérní růst Sara Suttnová.

Přichystejte si proto dopředu všechno, o čem víte, že budete k práci potřebovat. Skvěle fungují i tzv. „to do listy”, tedy seznamy věcí, kde si odškrtáváte jednotlivé úkoly.

Zbavte se rušivých elementů i lidí

Mnoho lidí má tendenci práci z domova zlehčovat. Pokud má tento přístup i vaše okolí, pak mu jasně vysvětlete, že opravdu musíte pracovat a nemůžete se nechat rozptylovat. Můžete se odvolat i na svoji obvyklou pracovní dobu, ve které se zkrátka nenecháte ničím rušit.

„Vytvořte si ve vašem domovu hranice, kterým budou vaši členové rodiny rozumět. Zavřené dveře znamenají to samé, jako by tam člověk nebyl,” radí docentka psychologie Kristen Shockleyová.

Naučte se odpoutat

Nastavení pravidel se týká i odpočinku. Mnoho lidí se totiž od práce nedokáže odpoutat, zejména v případě, pokud se domov stane z ničeho nic místem práce i odpočinku.

Vymezte si proto přesný čas práce a následně se od ní zcela odpoutejte a užijte si volného času podle vlastních představ. Skvělým nástrojem může být například cvičení jógy či jiný pohyb podle internetových videí, hraní deskových her a podobně.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků