Díky žábě se třema očima by vědci mohli vrátit lidem zrak

Právo, mcm

Americkému týmu vedenému neurochirurgem Nicholasem Dalem a bioložkou Elisabeth Jonesovou se pomocí ektoenzymů podařil unikátní krok: vypěstovali žáby se třema očima. Zjistili totiž, že dusíkatá molekula, obsažená v tzv. ektoenzymech, dokáže v žabím těle odstartovat procesy vedoucí ke vzniku dalšího oka.

Vědci dosud v případě obojživelníků už znali geny, jež podněcují a řídí vývoj oka, zatím však nevěděli, jak tyto geny aktivovat. To se nyní poprvé podařilo. Informoval o tom časopis Nature s tím, že podobný mechanismus by mohl fungovat i v případě dalších živočichů včetně lidí.

Badatelé proto věří, že objev bude časem možné využít k "pěstování" očí, nebo aspoň "náhradních dílů" obnovujících poškozený lidský zrak.

"Kdybyste znali všechny geny potřebné pro vznik oka a věděli, jak je ,spustit', mohli byste pěstovat oči jako na talíři," prohlásil Dale. Ihned ale dodal: "Za pravděpodobnější ovšem považuji vytváření jakýchsi předběžných buněk pro různé části oka, jež bude možné transplantovat a pak rozmnožit přímo na místě tak, aby se odstranilo poškození sítnice, čočky nebo duhovky."