Zatímco vitamín K1 se nachází v zelené zelenině a pomáhá udržovat zdravou krevní srážlivost, vitamín K2 je produkován bakteriemi, které jsou obsaženy ve fermentovaných, a tedy zakysaných potravinách.

Celkové množství vitamínu K2 je sice v těchto potravinách obvykle nižší než vitamínu K1 v listové zelenině, ale je do těla vstřebáván všechen, přičemž vitamínu K1 se vstřebá jen 10 procent.

„Vitamín K1 se v těle dokáže přeměnit na K2, ale toto množství je nedostačující. Navíc má velmi krátký biologický rozpad, což znamená, že ztratí více než polovinu své léčebné schopnosti. A to již v průměru do jedné hodiny. Pokud tedy chcete doplňovat vitamín K formou doplňků stravy, dbejte na to, aby se jednalo o jeho formu K2,“ vysvětluje praktická lékařka MUDr. Janka Tóthová.

Když je vitamínu nedostatek

V případě nedostatku vitamínu nedochází k aktivaci bílkoviny, tzv. osteokalcinu, který dbá na to, aby se vápník ukládal v kostech. Dochází tak k postupnému snižování hustoty kostí a snížení jejich kvality, tedy i větší lámavosti.

Zvenku se kost jeví v pořádku, problém je uvnitř. V tu chvíli je jen krůček ke vzniku osteoporózy. Maximálního množství kostní hmoty je dosaženo kolem 30. roku, od té doby klesá.

Řada lidí se mylně domnívá, že když tělu dodají vápník a vitamín D3, pak pro své kosti dělají maximum. Ve skutečnosti, pokud jídelníček nedoplní také o vitamín K2, nejenže svým kostem nepomohou, zároveň jim bude hrozit, že se vápník začne ukládat v měkkých tkáních. Tedy v cévách, což může vést k jejich kornatění a vyššímu riziku vzniku srdečního infarktu a mozkové mrtvice. Vitamín K2 má schopnost ovlivnit kalcifikaci tepen, a tedy „odstranit“ z nich přebytečný vápník.

Co obsahuje vitamín K2
Pickels neboli kvašená zelenina, včetně kysaného zelí
Fermentovaný sójový výrobek – Natto
Zrající sýry
Kysané mléčné výrobky – tučný tvaroh, jogurty, kefír, podmáslí, kyška. „K fermentaci mléčných výrobků se používají speciální mikroorganismy, tzv. probiotické kultury, které jsou nezbytné pro správné složení mikroflóry zažívacího ústrojí,” upozorňuje výživová poradkyně PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.
Živočišné tuky ideálně z domácího chovu – máslo, sádlo, kachní sádlo, husí sádlo...
Maso – vnitřnosti (játra), hovězí, vepřové, husa, losos
Vejce

Vitamín K2 je rozpustný v tucích, přičemž rostlinné tuky jsou na tento vitamín mnohonásobně chudší než živočišné tuky, a to především máslo. Je také velmi důležité, od jakých krav bylo mléko získáno. Ideálně by měly být živeny zelenou trávou – jetelem a vojtěškou.