Tělesná vůně vypovídá mnohé o některých vlastnostech člověka, které neskryje ani parfém. Vyplývá to z nové studie, na které se podíleli i vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy.

Výsledky se shodují s několika předchozími studiemi, které podobně zjistily, že některé osobnostní vlastnosti, jako jsou dominance a neuroticismus (labilita), lze odhadovat i na základě tělesné vůně. Naopak to, že je člověk extrovert, se zřejmě do tělesného pachu nepromítá. Řekl to mluvčí ústavu Jan Červenka.

Kosmetikou vytváříme sociálně žádoucí obraz

Tělesná vůně hraje významnou roli v řadě sociálních interakcí, počínaje vztahem matky a novorozence až po výběr partnera. Může napovědět o zdravotním stavu, stravě či emočním vyladění člověka.

„Použitím kosmetiky mohou lidé, byť třeba nevědomě, vytvářet obraz, který je sociálně žádoucí, a potlačovat informaci o vlastnostech, které jsou považovány za sociálně nežádoucí, jako je tomu v případě neuroticismu," uvedl jeden z autorů výzkumu, Jan Havlíček z Národního ústavu duševního zdraví a Přírodovědecké fakulty UK.

Několik studií z posledních let zjistilo, že lidé jsou schopni na základě tělesné vůně do určité míry odhadovat i některé osobnostní vlastnosti. Zda má na odhady vliv používání kosmetických přípravků, jako jsou třeba deodoranty či parfémy, řešili výzkumníci z NUDZ, Přírodovědecké fakulty UK a univerzity v polské Vratislavi. Studie byla publikována v odborném časopise Frontiers in Psychology.

Parfém rysy osobnosti nezakryje

Vědci vycházeli z předchozích výzkumů, které zjistily, že při použití parfémů se tělesná vůně nepřekryje, ale spojí se vůně parfému s tělesnou vůní jedince. Vzniká tak unikátní směs, na každém člověku je tak stejný parfém cítit jinak. V rámci experimentu vědci získali vzorky podpažní vůně od 113 lidí, zhruba polovinu z nich tvořili muži.

„Každý z nich si do jednoho podpaží aplikoval kosmetický prostředek, který běžně používá, zatímco do druhého podpaží neaplikoval žádný. Zároveň všichni vyplnili osobnostní dotazník, který zjišťoval míru jejich dominance, neuroticismu a extraverze," uvedl Havlíček. Charakteristiku osobnosti na základě přičichnutí k pachovým vzorkům pak odhadovalo 68 lidí.

Analýza dat ukázala, že lidé hodnotí tělesnou vůni dominantních jedinců ve shodě s tím, co dobrovolníci sami uvedli v dotazníku, a to ať použili kosmetiku, nebo ne. Naopak neuroticismus byl odhadován relativně přesně z tělesné vůně samotné, ne však po použití kosmetiky.

„Extraverze (přizpůsobivost) pak nebyla na základě tělesné vůně odhadována přesně ani v jedné z podmínek," doplnil Havlíček.