Když ho někdo provozuje intenzívně, může si snadno přivodit zánět šlach a výron kotníku nebo kolene. Písek na pláži představuje pro nohy docela obtížný povrch.

„V tom suchém se boří, a to nám neumožňuje pohyb, na jaký jsme zvyklí,“ vysvětluje chirurg Karel Mašek.

„Mokrý písek bývá zase tvrdý, takže běhání po něm znamená pro nohy a páteř skoro totéž jako běhat po betonu. Navíc se pláž svažuje do moře, takže k tomu všemu běháme po šikmé ploše. Není divu, že tenhle terén představuje značnou a nepřirozenou zátěž, kvůli které si člověk může způsobit zmíněné problémy. A to dokonce i tehdy, kdy po ní bude běhat ve sportovních botách.“

Chodit v botách není přirozené

Něco jiného je po pláži bez bot chodit – procházet se, sbírat škeble, kamínky apod. To je určitě zdravé. Člověk takhle chodil v nejrůznějších terénech většinu své existence na Zemi.

Nejstarším nalezeným botám je asi 10 000 let, moderní obuv, pokud ji tak můžeme nazvat, je „mladá“ zhruba 500 roků.

Je zjevné, že pro nohu není přirozené chodit pořád v botách, jako to děláme dnes, ale naopak, chodit bos. Byla na to zvyklá po tisíce let. Působilo to blahodárně nejen na ni, ale na celé tělo.

Zdravé nerovnosti

Příznivci chození naboso, tedy bosování, poukazují na to, že stimuluje reflexní body na plosce nohy a jejich prostřednictvím řadu tělesných orgánů. To je ovšem jenom druhotný efekt. Z hlediska zdravé chůze je důležité hlavně to, že procvičuje svaly nožní klenby a předchází vzniku ploché nohy. Také posiluje svaly lýtek a celou žilně svalovou pumpu, která vrací krev zpátky do srdce. Je tedy výbornou prevencí vzniku křečových žil.

Profesor MUDr. Karel Lewit, DrSc. (93), jeden ze zakladatelů rehabilitace v ČR, se mi snažil svého času vysvětlit, proč pro nás může být tak důležitá bosá chůze po měkkém a ne úplně rovném terénu. A je jedno, jestli chodíme po trávě, v hlíně, v písku nebo po kamíncích. Rozvíjí totiž rovnoměrně všechny svaly, což se nedá říct o chůzi po asfaltu, betonu, případně po podlaze doma.

Nerovnosti navíc stimulují přes plosku nohy centrální nervovou soustavu, která řídí správný stereotyp našeho pohybu. Má tak šanci korigovat chyby v pohybu. I proto je výbornou prevencí proti plochým nohám a dalším poruchám.

Dokáže zmírnit i hypertenzi

Při chůzi v botách tyto důležité signály výrazně omezujeme. A to je vedle přílišného sezení jednou z dalších příčin, proč dnes lidé mají relativně hodně potíží s nohama.

V botách se například prsty nepodílejí na konečném odrazu nohy. Proto mají menší rozsah pohybu a větší tendenci se zablokovat. I to se však dá do určité míry korigovat.

Pomocí bosé chůze a cvičení. Noze prospěje třeba to, když budeme pravidelně trénovat uchopování předmětů, například kamínků nebo ručníků, prsty. Je to výborná prevence plochých nohou stejně jako řady dalších problémů. Američtí vědci navíc dokázali, že dovede zmírnit vysoký krevní tlak a zlepšit srdeční činnost.

Bezpečné stezky

V ČR vzniklo několik specializovaných stezek, po kterých je možné chodit bezpečně bos. Víc se o uvedených aktivitách dozvíte na www.bosaturistika.cz, www.turistikanaboso.cz nebo www.boskynaboso.cz.