Doporučená denní dávka soli pro dospělého člověka je podle světové zdravotnické organizace (WHO) méně než pět gramů (menší čajová lžička). Češi přitom přijímají v průměru až trojnásobek tohoto množství, tedy něco mezi 10 a téměř 15 gramy soli denně.

Nabídka jídel, která si lze hotová koupit a sníst v ten samý čas, stále stoupá. A s nimi i množství soli, které obsahují. Stejně jako cukr, i sůl může být obsažena v mnoha potravinách, aniž bychom měli vůbec tušení, jak velké množství se v nich skrývá.

V potravinách najdete sůl také zastoupenou sodíkem (2 g sodíku představují cca 5 g soli), proto se vyplatí číst přebaly potravin doopravdy pečlivě.

Pečivo

I v našich končinách roste obliba netradičního pečiva. Bufety například nabízejí bagely. Kulaté pečivo podobné naší housce, s dírou veprostřed, charakterizuje měkké vláčné těsto. Bagel bez náplně obsahuje zhruba 0,47 g sodíku, pokud byste si chtěli pocit zlepšit jeho celozrnnou verzí, narazíte. Ta může obsahovat až 0,56 gramu.

Vysoká spotřeba soli ve stravě přispívá k vysokému krevnímu tlaku, zvyšuje riziko onemocnění srdce a mozkové příhody. Sůl lidé podle WHO nejvíce přijímají z glutamátu sodného (nejčastěji využívaného dochucovadla, používaného pro zvýraznění chuti), který se používá do nejrůznějších kořenících přípravků i jako součást průmyslově zpracovaných potravin.

„V závislosti na tom, co si do bagelu poručíte, můžete tak během jednoho jediného jídla překročit denní doporučenou dávku soli,“ říká dietoložka Debora Malkoff-Cohenová pro huffingtonpost.com.

Pečivo vybírejte podle složení. Správně by mělo obsahovat co nejvíce vlákniny a nejnižší podíl sodíku. Vyhněte se pochutinám sypaným solí a v případě baleného pečiva pečlivě čtěte složení.

Salátové dresinky

Spousta lidí si pro lepší pocit v restauraci místo tučného jídla dá salát. A většinou i s dresinkem, protože ochucený je samozřejmě v mnoha případech lepší. Pokud jste v restauraci, požádejte, aby vám dresink přinesli separátně v misce, nebo na talířku a do salátu jej nepřimíchali rovnou v kuchyni.

Jedna lžíce italské zálivky obsahuje 0,24 gramu sodíku, balzamikový dresink 2,8 gramu. V praxi to znamená, že se ze zdánlivě zdravého salátu může v mžiku stát nezdravá strava plná soli.

Mražená předpřipravená jídla

Některá mražená jídla vypadají velmi lákavě a mnohokrát ještě lákavěji mohou chutnat. Nezaměnitelným faktem ale je, že obsahují daleko více soli, než je běžné u jednoho klasického, domácího jídla.

Dietoložka varuje, že jedna porce polotovaru může obsahovat dokonce téměř 2 gramy sodíku, tedy doporučenou denní dávku. Co to může znamenat ze zdravotního hlediska? Tak velký obsah soli může způsobit zadržování vody v těle, což přinejmenším může způsobit nafouklé břicho a další zažívací problémy.

Cereálie

Miska cereálií s mlékem se sice může zdát jako vhodná a zdraví prospěšná svačinka či snídaně, opak ale může být pravdou. Porce (cca 3/4 hrnku) obsahuje totiž až 0,25 gramu sodíku.

„Velikost porce je velký problém, protože málokdo se dokáže ohlídat, a spíše než větší si dát menší porci. S tím samozřejmě roste počet zkonzumované soli,“ upozorňuje Cohenová. Zároveň říká, že problémem není jen sůl, ale i cukr, který se v některých doslazovaných snídaňových cereáliích vyskytuje v hojném množství.

Konzervy

Potraviny v konzervách vždy obsahují sůl, a to právě kvůli konzervaci. Sůl potravině prodlužuje trvanlivost a zabraňuje tak jejímu kažení. Bohužel to není zadarmo. Pouhá plechovka zelených fazolí například obsahuje 0,29 g sodíku.

Pro srovnání: konzervovaná mrkev obsahuje 0,35 gramu sodíku, stejné množství čerstvé nakrájené mrkve však jen 0,088 gramu.