Je všeobecnou pravdou, že jak dospělí, tak i děti konzumují čerstvé ovoce a zeleninu jen poskrovnu. Přitom ovoce a zelenina obsahují zdraví potřebné, a navíc velmi prospěšné vitamíny a látky, jejichž zdravotní výhody jsou nepopiratelné.

„Z klasického českého jídelníčku se ale bohužel zelenina a ovoce téměř vytratily. Zařazení konzumace kvalitních pyré a džusů tak představuje způsob, jak přidat ovoce a zeleninu nenásilnou formou do stravování. Navíc efektivita vstřebávání tekutých látek je až čtyřikrát rychlejší než u pevné stravy. V porovnání s celým plodem je šťáva dokonale strávena během několika minut, což ocení zejména ti, kteří potřebují načerpat energii téměř okamžitě,” říká doktorka Kateřina Cajthamlová v rámci kampaně Vitamíny ve smart formě.

S argumentem rychlého vstřebávání do těla souhlasí i výživový specialista Martin Škába, ovšem dodává, že základem je rozhodně domácí vaření, a tím pádem i odšťavňování. „Příprava ze základních surovin je hlavním cílem osvěty zdravého stravování a argument, že někdo nemá čas, je nesmysl. Čerstvá šťáva obsahuje vitamíny, minerály, fytoživiny, enzymy a to je naprosto nenahraditelné.”

Chemicky ošetřené ovoce

Kampaň překvapivě ovšem nefandí přírodnímu odšťavňování, které se v oblasti zdravé výživy stává obrovským trendem, naopak se snaží konzumenty přesvědčit o tom, že pokud budou konzumovat ideálně 200 ml 100% džusu denně, dá se říci, že je to pro ně daleko výhodnější než si džus doma odšťavňovat. Argumentuje tím, že „člověk nemá při nákupu v supermarketu záruku kvalitního ovoce a zeleniny, které může být chemicky ošetřeno, přitom výrobci džusů vybírají to nejlepší a sezónní ovoce a zeleninu, jež pasterizují a prodávají lidem ve formě džusu”.

Pasterizace je proces, kdy jsou potraviny vystaveny vysoké teplotě (běžně 80–95 °C pro ovocné džusy) po krátkou dobu (do 15 vteřin). Dojde tím ke zničení nebezpečných bakterií a plísní a inaktivaci enzymů, které by působily rozklad živin, vitamínů a případně změnu chuti a vůně. Takto ošetřené džusy se mohou skladovat za pokojové teploty po mnoho měsíců. Po otevření je ale třeba uchovávat potravinu na chladném a tmavém místě a rychle ji spotřebovat.

„Pasterizovaných výrobků se není třeba bát, více živin ztratí ovoce tím, že je zbaveno slupky a dužniny. Je třeba ale mít na paměti, že tento proces slouží převážně k tomu, aby byly potraviny „bezpečnější“, tj. aby neublížily lidskému zdraví, nikoli aby mu byly co nejvíce prospěšné,” říká Eva Zborníková z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd ČR a dodává, že veškeré postupy jsou voleny s ohledem na vstupní surovinu a další nakládání s výrobkem tak, aby bylo zničeno co nejvíce patogenních bakterií.

Ne všichni odborníci ale souhlasí s tím, že je pasterizovaný výrobek pro zdraví lepší a bezpečnější. „U čerstvých šťáv je prokázáno, že mnoho toxických látek při odšťavnění zůstane ve vláknině, takže bych se nebál ani ovoce ze supermarketů. Je akorát potřeba jej řádně omýt, například citrónovou šťávou nebo kokosovým olejem,” radí Škába a dodává, že jakákoliv a i sebemenší tepelná úprava není žádoucí.

Kampaň ale představuje džusy a pyré jako chytrou a ideální formu konzumace pro všechny věkové kategorie a upozorňuje, že ačkoliv je doporučené denní množství 200 ml, realitou v dnešní době je 15 ml denně.

Ideální je konzumovat pět kusů ovoce a zeleniny denně, přičemž z průzkumu vyplynulo, že nejčastěji konzumujeme jeden kus denně (80 %) a doporučené denní množství dodržuje pouhých 8 % z nás.

Ne všichni fandí kupovaným džusům

Ačkoliv se kampaň snaží lidem přiblížit džusy ze supermarketů, mnoho lidí jim stále nevěří. „Podle direktiv EU nesmí nápoj s názvem džus obsahovat přidaný cukr, konzervační látky, aromata, barviva ani sladidla. Je to platná legislativa a je přísně kontrolována,” říká Cajthamlová. I přesto ale pasterizovaným formám džusu stále mnoho lidí nevěří. A možná k tomu mají důvod. Ne všichni odborníci totiž džusům ze supermarketů věří a naopak doporučují domácí odšťavňování.

Řiďte se selským rozumem, říká odbornice

„Živiny z ovoce a zeleniny v tekuté formě jsou sice logicky rychleji vstřebatelné, na druhou stranu tím, že stravu nekoušete ani pořádně neprosliňujete, přeskakujete jeden z přirozených kroků, který velmi výrazně napomáhá a prospívá vašemu trávení. Neustále zapomínáme, že trávení už začíná v dutině ústní. Dnešní uspěchané době tekutá strava nahrává, nic to nemění na tom, že to nejlepší, co pro své zdraví můžeme udělat, je hlavně používat selský rozum,“ říká nutriční gastronomka Jana Černá, zakladatelka projektu Zásadně zdravě.

Pokud nemáte 5–10 minut čas na výrobu a obohacení svého jídelníčku o čerstvá smoothies nebo džusy z kvalitních surovin, jezte kusy čerstvého a lokálního ovoce a zeleniny z vlastních zahrádek, farmářských trhů, z obchodů zdravé výživy atd.

„I dlouhá nízká pasterace (pasterizace) v takto upravených džusech a šťávách, potažmo pyré, zničí mnoho enzymů, které jsou pro naše tělo stejně prospěšné, důležité a potřebné jako výživové látky, vitamíny a minerály, díky nimž jsou navíc naším organismem daleko lépe využitelné,“ upřesňuje Černá a dodává, že tyto kampaně neřeší, jak se zdravěji stravovat, ale je to jen další ze způsobů, jak prodat další „zdravější“ alternativu či přímo výrobek.

„Pokud budeme neustále jen chytračit a přemýšlet, jak na to naše zdraví vyzrát, a ulehčovat si cestu polotovary, nikdy ho nedocílíme,“ dodává nutriční gastronomka.