Každý národ preferuje jiný druh čokolády. V Brazílii se trh zásobuje především v období Velikonoc, kdy prodeje velikonočních vajíček šplhají až ke stu miliónu kusů. Američané si zase oblíbili nezvyklé příchutě jako wasabi nebo slaninu. V západní Evropě bylo v roce 2011 deset procent čokolády určeno speciálně pro vegetariány.

Přestože Češi v posledních letech přicházejí na chuť hořkým čokoládám (tj. čokoládám s minimálně 35procentním obsahem celkové kakaové sušiny), největší popularitě se stále těší čokoláda mléčná. Upřednostňuje ji 30 procent Čechů. Hořkou variantu si dopřává pětina respondentů, po bílé sáhne jen desetina z nich. Bezmála 30 procent Čechů si oblíbilo čokoládu s přísadami, jako jsou oříšky, mandle či ovoce.

„S malým zájmem se setkávají netradiční chutě, Čechy zatím nezaujaly ani biopotraviny, ani ručně vyráběná čokoláda. Česká kotlina tak vykazuje rysy poměrně konzervativního trhu. Přesto jsme v loňském roce zaznamenali několikaprocentní nárůst prodejů fairtradových produktů,“ doplňuje Karel Růžička z KPMG.

Češky jsou mlsnější, muži citlivěji reagují na cenu

Podle psychologie nakupování milovníci vybírají čokoládu v obchodě nejčastěji podle ceny, kvality a dostupnosti. Zatímco u Američanů hraje nejdůležitější roli cena (pro 79 procent konzumentů), pro Čechy je klíčová chuť. Polovina z nich se řídí při výběru konkrétní cukrovinky jejím druhem, třetina pak značkou výrobce.

„O chuťové parametry čokolád se zajímají více ženy, protože sledují výživové hodnoty potravin a uvědomují si, že velké množství cukrů a tuků má negativní vliv na naše zdraví. Čokoláda je pro ně více odměnou a chtějí si dopřát přesně to, na co mají chuť. Konkrétní druh čokolády proto Češky nakupují v 55 procentech a častěji sáhnou také po vybranějším zboží značky Lindt či Ferrero Rocher,“ vysvětluje Karel Růžička. Podle ceny si čokoládu vybírá jen 12 procent respondentů. Muži obecně reagují na cenu o něco citlivěji než ženy; řídí se podle ní každý sedmý.

Chuť na sladké...

Hlavní motivací nákupu čokolády je pro více než polovinu Čechů momentální chuť na sladké. Pro 11 procent je impulsem běžný nákup, zpravidla ve velkých supermarketech (v 86 procentech). Pouhá čtyři procenta zavítají do specializovaných obchodů.

„V tomto směru se příliš nelišíme od ostatních národů, i když ve světě se mnohem častěji nakupuje v menších potravinách nebo prodejnách zaměřených na cukrovinky,“ shrnuje nákupní zvyky Evropanů Karel Růžička.