Lidské touhy řídí hormony

Novinky, ema

Byli jste odmítnutí v ložnici? Možná není na vině nic jiného než pravidelný hormonální cyklus, který může mít vliv na lidské sexuální touhy. Jsou to hormony, které v našem těle řídí chuť na milování, říká studie.

Ženy touží po sexu nejvíce ve svých plodných dnech.

Nový výzkum naznačuje, jak moc velký vliv mohou mít hormony v ženském těle na chuť na sex. Ovlivňují totiž zásadním způsobem i mozek. Vědci v něm identifikovali oblast, která řídí ženskou touhu po milování. Díky ní ale může v určitém období hormonálního cyklu žena sex naprosto ignorovat a odmítat jej.

Již dlouhou dobu je znám fakt, že pokud je žena ve svém plodném období, mozkové buňky v hypotalamu, který řídí pocity a chování ohledně hladu, spánku a sexu, jsou aktivní, tudíž způsobují zvýšenou sexuální touhu. V hypotalamu tak byla objevena část, která kombinuje informace o hormonálním stavu.

Změny během reprodukčního cyklu

Vědci ve studii zveřejněné na deníku DailyMail zjistili, že pokud jsou samice myši v plodném období, buňky v mozku se aktivují právě ve chvílích, kdy jsou ve společnosti samců. Studie se rozhodla prozkoumat, co určuje vnímavost nebo naopak odmítání potenciálních sexuálních partnerů.

„Je dobře známo, že se chování myších samic dramaticky mění během různých fází reprodukčního cyklu,“ říká doktorka Susana Limová a dodává, že sociální interakce samic se samci může mít za následek radikálně odlišné výsledky, a to od vnímavosti až k agresi. „V této studii jsme se zaměřili na otázku: Co se děje v mozku a co je příčinou těchto polárních chování?“ říká Limová.

U lidí je efekt hormonálního stavu na přitažlivost a odpudivost poměrně kontroverzní, říkají výsledky studie. Podobné výzkumy jako tento by ale mohly pomoci vrhnout světlo na to, jakou roli v tomto případě hraje naše nervová soustava.

„Byla pozorována aktivita mozkových buněk v oblasti hypotalamu, která je věnovaná socio-sexuálnímu chování. Pozorovali jsme ji u myší a měřili výsledky změn podle toho, zda byla samice v interakci se samcem, nebo jinou samicí,“ říká doktor Kensaku Nomoto. Výzkumem bylo zjištěno, že se aktivita těchto neuronů výrazně změní v závislosti na reprodukčním období u samice.

„Když nebyla samice v produktivním období, aktivita neuronů byla pro obě pohlaví stejná. Pokud ale přešla do plodného období, neurony byly aktivní pouze při interakci se samci,“ popisuje výsledky studie publikované v časopise Current Biology doktor Nomoto.