Hlavní obsah

Udržitelná móda už není sci-fi, ale běžná součást obchodů

Novinky, Linda Humlová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Udržitelná móda je žhavé téma posledních let. Pro mnohé je ale stále těžce uchopitelná. Slow fashion, jak se udržitelné módě přezdívá ve světě, je přitom dostupnější než kdy dříve a zdaleka se už netýká jen nadšených ekomaniaků. Stačí se porozhlédnout i ve vašem oblíbeném obchodě.

Foto: archiv návrhářky

Kamila Vodochodská učí zákazníky, jak se vyznat mezi udržitelnými kolekcemi.

Článek

Obecná ani jediná správná definice udržitelné módy neexistuje. Různé přístupy k ní, jako je například zero waste, cruelty-free, fair trade, využití nových materiálů nebo metod upcyklace se totiž neustále vyvíjejí.

Zároveň není mnohdy snadné rozlišit, kdy se módní značky snaží být opravdu ohleduplnějšími k životnímu prostředí, a kdy se pojem udržitelnost stává jakousi nálepkou využívající současný trend jen k dalšímu byznysu.

Mnoho zákazníků tak v otázce udržitelnosti po právu tápe, vždyť rozpoznat linku oddělující klasickou a udržitelnou módní produkci není snadný úkol ani pro řadu odborníků.

Malá změna, velký rozdíl

S tímto problémem se snaží bojovat jednotlivci, ale také obchodní centra. Příkladem je slow fashion terapeutka, koučka a návrhářka Kamila Vodochodská, která se dopadům módní produkce na životní prostředí a hledání možných alternativ věnuje většinu svého profesního života.

Udržitelnost, pomalá smrt rychlé módy

Styl

„Věřím, že i malá změna k lepšímu je lepší než žádná. A vůbec nezáleží na tom, zda proběhne v domečku na zelené louce, nebo v kabince některého z konfekčních řetězců. Dnešní svět nepotřebuje stovky dokonale a stoprocentně udržitelných jedinců. Akutně potřebuje miliony těch, kteří začnou své nákupní zvyklosti měnit k lepšímu alespoň o kousek. A to i za cenu toho, že budou dělat chyby. Důležité ale je se z nich poučit a už je neopakovat,“ vysvětluje svůj přístup Kamila Vodochodská.

Jak se vymanit z koloběhu fast fashion
1. Vybírejte oblečení z organických tkanin nebo recyklovaných materiálů.
2. Všímejte si materiálového složení.
3. Nakupujte oblečení od lokálních značek a návrhářů.
4. Vybírejte oblečení, které je barevně šetrné k přírodě.
5. Nestyďte se nakupovat v second-handech.
6. Všímejte si, jestli dotyčná značka používá eko materiály.
7. Vsaďte na tradiční výrobní procesy.
8. Všímejte si toho, jaký má firma styl marketingu.
9. Nechte si oblečení ušít na míru. Podpoříte tak lokální byznys, a navíc vám bude kousek perfektně sedět.

Stále více průzkumů a výzkumů dokazuje, že móda je nebezpečnou zbraní pro naši planetu.

„Většina z nás nosí pouze 10 % ze svého šatníku a průměrně je každý fast fashion outfit nošen jen zhruba 3-5x,” říká Vodochodská a přirovnává fast fashion k fast foodu. Nové trendy kousky za pár korun sice uspokojí hlad, ale rozhodně ne chuť. Z dlouhodobého hlediska je navíc oboje nezdravé.

„Módní průmysl momentálně čelí řadě komplexních výzev. Globální výroba oděvů se od roku 2002 zdvojnásobila, a to hlavně proto, že své věci lidé vyhazují o polovinu času dříve, než tomu bylo v minulosti,“ říká ředitel největšího evropského portálu s módou Zalando Rubin Ritter a dodává, že módní průmysl představuje asi 8 % celosvětových emisí skleníkových plynů, doprava pak 14 %.

Třináctá komnata módního průmyslu

Styl

K alternativním cestám se zavázaly jak online platformy jako Zalando, tak i kamenné obchody a obchodní centra. Westfield Chodov například ve spolupráci se svými nájemci sestavil informační brožuru Průvodce udržitelnými nákupy.

Foto: archiv firmy Glami

Lidé mají o problematiku módního průmyslu zájem.

Prostor v ní dostávají všichni prodejci, kteří do nabídky pravidelně zahrnují také skutečně udržitelnější varianty svých produktů nebo služeb. Zákazníci tak díky brožuře zjistí, že udržitelné kolekce dnes kromě lokálních výrobců nabízí i řada velkých a globálně oblíbených značek.

Na konkrétních příkladech se ale hlavně dozví více o různých principech slow fashion a o celé problematice si tak mohou vytvořit komplexní obrázek.

„Chceme být inspirací k o něco zdravějšímu životnímu stylu obecně, proto kromě edukace v oblasti módy zákazníky informujeme i o souvisejících službách, jako jsou recyklační boxy či nákupy bez obalu,“ říká Petra Valentová, marketingová manažerka Westfield Chodov.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Z udržitelných kolekcí se totiž stává trend, a proto jsou přítomné i v běžných obchodech. Stačí jen sledovat cedule a štítky na oblečení a hledat slova jako conscious, recycled, sustainable, organic nebo eco friendly.

I malý rozdíl v nákupu totiž dělá rozdíl a mimo jiné zvyšuje poptávku po produktech, které tolik nezatěžují planetu.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám