Hlavní obsah
Tymián je běžnou bylinkou našich zahrádek. Známé jsou jeho dezinfekční a močopudné účinky a jeho působení na obnovu normální střevní flóry. Foto: Profimedia.cz

Byliny, které zlepšují a urychlují trávení

Přejídání škodí zdraví, jak věděli naši předkové od nepaměti. Však je také nestřídmost jedním ze sedmi smrtelných hříchů. Právě v období svátků se dost často stane, že se z nadbytku jídla necítíme dobře. Tělu můžou pomoci byliny, které zlepšují a urychlují trávení.

Tymián je běžnou bylinkou našich zahrádek. Známé jsou jeho dezinfekční a močopudné účinky a jeho působení na obnovu normální střevní flóry. Foto: Profimedia.cz
Byliny, které zlepšují a urychlují trávení

Karob - drží pod kontrolou žaludeční šťávy

Karob celkově tělu prospívá a také ovlivňuje trávení. Účinný nápoj si můžeme připravit přibližně z 20 g karobového prášku, který důkladně rozmícháme ve dvou deci horké vody.

Šálek pijeme jednou denně a během dne dodržujeme pitný režim. Hodí se i na kúru při problémech se žaludkem, protože harmonizuje žaludeční šťávy, odstraňuje pálení žáhy a zlepšuje stav v případě žaludečních vředů.

Karob jsou rozemleté plody stromu rohovníku obecného, kterému se daří ve Středomoří. Karobový prášek je vzhledem a chutí podobný kakau, jen je víc nasládlý. Dá se jím tedy nahrazovat kakao třeba při pečení. Karob má nižší obsah tuku a neobsahuje theobromin, tedy složku obdobnou kofeinu, která v případě kakaa aktivuje organismus.

Saturejka zvládne tučná jídla

Saturejka má řadu lidových názvů jako třeba oslí pepř, pepřovník, číbr nebo šubra a je oblíbená pro svoji chuť a účinky na zažívání. Odvar ze saturejky pijeme, když máme problém s plynatostí, přesycením nebo když jsme to přehnali s tučnými pokrmy.

Tymián při plnosti a plynatosti

Tymián nejenom vydatně pomáhá při nachlazení, látky v něm obsažené také zlepšují a zrychlují trávení. Nejlepší formou užívání je čaj, který připravíme z čajové lžičky sušeného tymiánu, který spaříme horkou vodou, přecedíme a vlažný vypijeme. Žaludeční sliznici tak dostaneme rychleji do pohody.

Chilli papričky zrychlují metabolismus, stimulují žaludeční sekrece a tím usnadňují zažívání.

Foto: Profimedia.cz

Tymián je běžnou bylinkou našich zahrádek. Používá se jako koření na ryby, masa, zeleninu, má silnou, nezaměnitelnou vůni. Známé jsou jeho dezinfekční a močopudné účinky a jeho působení na obnovu normální střevní flóry. Proto je výborný po léčbě antibiotiky a při střevních plísních.

Chilli na podporu metabolismu

Chilli papričky zrychlují metabolismus, stimulují žaludeční sekrece, a tím usnadňují zažívání. Pokud jste na chilli zvyklí, pak nejlepším způsobem užití je sníst malý kousek čerstvé papričky bezprostředně po jídle. Při pocitu plnosti si také můžeme vzít špetku sušené papričky společně se lžičkou medu a zapít to.

Chilli pochází ze Střední Ameriky a obsahuje rostlinný alkaloid kapsaicin, který způsobuje pálivost, ale zároveň vykazuje řadu příznivých účinků na lidský organismus. Kapsaicin bezprostředně po jídle reguluje množství inzulínu v těle, prospívá tedy diabetikům. Detoxikuje střeva a přispívá ke snížení hmotnosti. Pravidelné pojídání chilli papriček snižuje chuť na sladké a tučné potraviny.

Zeměžluč lékařská podporuje tvorbu slin

Zeměžluč patří k nejstarším léčivkám vůbec. Čaj z ní je typický svou hořkou chutí, která stimuluje trávicí systém. Proto se nejčastěji podává při nechutenství, při pocitu plnosti z jídla nebo při nadýmání. Zeměžluč podporuje trávicí procesy, vylučování žluči a trávicích šťáv, užívá se při chorobách žlučníku a jater, vyhání střevní parazity, vykazuje protizánětlivé, analgetické účinky. Ovšem s její hořkou chutí mohou mít někteří jedinci problém. Nálev z ní může v krajním případě vyvolávat i odpor. Proto je nutné dávku byliny pro výluh upravit každému na míru. Lepší je užívat ji formou žaludečního likéru, který si připravíme v předstihu.

Rady bylinkářek

Jarmila Podhorná doporučuje při přemíře jídla přírodní přípravek Amarit Forte složený z bylin hořce (podporuje trávení a posiluje organismus při psychické a fyzické únavě), puškvorce (harmonizuje žaludeční a střevní trakt) a čekanky (stimuluje tvorbu žaludečních šťáv a peristaltiku střev).

Hana Jánská zase sází na kombinaci máty a heřmánku, a když předpokládáme hostinu o několika chodech, je dobré připravit si výluh ze zeměžluče lékařské, který vypijeme před jídlem.

Příroda zná na problémy s trávením velké množství bylin. Skvěle ho ještě podpoří tulsi, čekanka, rozmarýn, majoránka, koriandr, kmín, pampeliška a řada dalších.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků