Hlavní obsah
Nevyčítejte dítěti špatné známky na vysvědčení, zkuste společně rozebrat příčiny. Foto: Jaroslav Švehla, Právo

Známky na vysvědčení nejsou tím nejdůležitějším

Rodiče považují známky na vysvědčení za vyjádření úrovně schopností jejich dětí, ale to je často velmi zavádějící. Pedagogové často známkují schopnost nabiflovat se látku, ale už mnohdy neřeší, zda dotyčný žák látce skutečně porozuměl, dokáže o ní přemýšlet, diskutovat, řešit problémy a vzít si ponaučení. Často se tak stává, že přemýšlivé děti mají horší známky než ty, které látce sice nerozumí, ale dokážou ji přednést jako básničku.

Nevyčítejte dítěti špatné známky na vysvědčení, zkuste společně rozebrat příčiny. Foto: Jaroslav Švehla, Právo
Známky na vysvědčení nejsou tím nejdůležitějším

Ideální způsob učení je podle neurologů v duchu známého přísloví „Chybami se člověk učí“. „Jsou to právě chyby, které nutí neuroanatomicky a neurobiologicky mozek k tomu, aby propojoval různé trasy, a tak si rozšířil intelektuální schopnosti.

Když dám do tunelu s kontrastní látkou dva dospělé, z nichž jeden se učil převážně biflováním a druhý měl možnost porovnávat a o věcech diskutovat, mozek druhého se rozsvítí jako vánoční stromeček a prvního nikoli. To úzce souvisí se způsobem výuky a se samotnou rolí školy,“ vysvětluje neurolog Martin Jan Stránský, primář neurologie na Yaleově univerzitě a pražské Polikliniky na Národní.

Hlavní role školy má být nejen vzdělávat, ale také učit děti, aby poznaly vlastní mozek, tedy to, jak diskutovat a jak řešit problémy. „Vždyť o tom život je. Tomu by měla odpovídat forma výuky a jejího hodnocení v průběhu roku i na vysvědčení,“ dodává neurolog.

Skoro v každém člověku, i malém, je nějaký talent. Zaměřte se na to pozitivní

Každý nemusí být ve všem génius. „Možná vašemu synovi nebo dceři nejde čeština nebo matematika, ale zase jsou kreativní, cílevědomí, pečliví, přemýšliví… Utvrzujte v dětech sebedůvěru a podporujte je v oblastech, v nichž vynikají,“ radí psycholožka Klára Gajdušková. „Nikdy nevyhrožujte, neponižujte a snažte se neporovnávat své dítě s jinými dětmi. Každý jsme přece originál,“ dodává.

Mozek dítěte je velice kreativní, neustále hledá, porovnává a touží po odměnách. Dítě si velmi rychle osvojí pozitivní systém hodnocení. Je velký rozdíl mezi jedincem, který vyrůstá v prostředí permanentní motivace, a tím, který žije v neustálém stresu z toho, zda se zvládne naučit předepsanou látku.

Pokud tedy přinese vaše dítě domů vysvědčení se špatnými známkami, nevyčítejte, nezvyšujte hlas, neodsuzujte ani nesrovnávejte s tím, jak jste se učili vy, když jste byli školáci. Pokuste se společně s dítětem rozebrat příčiny, zjistěte, co dítě baví a jak to podpořit, a společně si naplánujte přiměřené cíle pro příští školní rok. A hlavně oceňte iniciativu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků