V záplavě chytrých telefonů, tabletů a 3D počítačových her by to měla hračka, kterou už Josef Lada zachytil do svých kreseb, mít spočítané. Chcete-li dobrou zprávu hned na začátek, tak tady je: koník to – ještě – neprohrál.

Jakmile se mu dostane do rukou iPad, Tom ví, co dělat. Prstíkem zkušeně pohladí obrazovku a vida: tím ji i odemkne. Pak prolistuje čtyři pět stránek, až pronikne ke své hře. Pozná ji podle obrázkových symbolů. A už je to tady – s patřičným rachotem si to k němu frčí popelářský vůz.

Když ho omrzí, vrhne se na virtuální varhany a vyrazí si do zoo, kde nechá skákat opice a slona postříkat sprškou z chobotu. Malému Tomovi budou příští měsíc dva. „Většinu z toho se naučil sám,“ říká nikoli bez hrdosti jeho otec, německý novinář Michael Friedrichs.

Vláčkům a příslušenství patřila na norimberském výstavišti celá hala 4A.

Vláčkům a příslušenství patřila na norimberském výstavišti celá hala 4A.

FOTO: Alena Drábová

Ať se nám to líbí, nebo ne, digitalizace dětských pokojíčků už nastala. „Pod mottem Toys 3.0 se tady v Norimberku snaží výrobci hraček předznamenat vývoj svého oboru. Budou se v něm stále důmyslněji propojovat klasické hračky s elektronikou,“ vysvětluje Zdeňka Goeddertová z Česko-německé obchodní a průmyslové komory a zástupkyně norimberského světa, kam se velcí nepouštějí, v Česku.

Není divu, že mezi novinkami, jimž se dávají slušné naděje podmanit si dětské duše, nechybějí třeba robot v podobě pestrobarevné ryby do vašeho akvária, roztomilé štěně řízené tabletem nebo robotek, jehož obličej tvoří iPhone.

Dnešní noví společníci capartů by ještě před pár lety zapadli do sci-fi románů. Když si klouček nebo dívenka složí z 3D puzzlů třeba Eiffelovku, stáhne si aplikaci App a může se vydat třeba na okružní cestu po pamětihodnostech Paříže nebo se proletět nad Seinou.

Lego zase vsadilo na „zrcadlo“.

V prodejně si zákazník vybere sadu stavebnice, v „zrcadle“ se mu ukáže ve 3D obsah i to, co se dá postavit, přičemž kostkami si může pohybovat.

Ze zámoří na náš kontinent už dorazil Annoying Orange o mluvící zelenině a ovoci, mezi nimiž pomeranč zlobí ostatní. A počet zhlédnutí na YouTube? Neuvěřitelných 800 miliónů.

Hit roku 2013: tvář malého robota tvoří rovnou iPhone.

Hit roku 2013: tvář malého robota tvoří rovnou iPhone.

FOTO: Vladimír Plesník, Právo

„Figurky Inkoos pro změnu mohou děti pokreslit, polepit. Pak je maminky, popřípadě taťkové vyperou v pračce a znovu jsou čisté,“ upozorňuje na hit posledních měsíců Christian Ulrich, marketinkový ředitel agentury pořádající norimberskou přehlídku.

Maňásek snadno strčí Playstation do kapsy

Střih a pojďme ze 3D do království dřevěných postaviček, skládacích šašků, housenek na gumě, oveček, stavebnic a autíček, jež naprosto spolehlivě dokážou rozjasnit dětské tváře. Do Norimberku je přivezl český výrobce Detoa z Albrechtic u Jiřetína pod Bukovkou v Jizerských horách.

„Občas mívám pocit, že ten boj o vypuzení dětí od počítačů a konzolí houpací koník prohrává. Samozřejmě hodně ovlivní rodiče. Naštěstí v poslední době jako kdyby hlavně maminky upřednostňovaly hračky povzbuzující představivost, tvořivost a fantazii před mačkáním tlačítek. Těší nás, že naše dřevěná dětská klasika, na níž vyrostlo už několik generací, pořád přichází ke slovu,“ podotýká Marcela Kočová, prodejní manažerka firmy.

Vladimír Beckert z firmy Noe: Kašpárek žije dál.

Vladimír Beckert z firmy Noe: Kašpárek žije dál.

FOTO: Alena Drábová

Vladimír Beckert z podniku Noe v Lipníku nad Bečvou jí dává plně za pravdu. „Virtuální realita tady prostě je. Na druhé straně mnozí rodiče si s potěšením hrají s potomky – právě tak, jak to dělali zase jejich rodiče. A takové maňáskové divadlo vám nabízí x-krát víc variant než nejdokonalejší Playstation,“ nepochybuje.

Krtek a mobil

V Moravské ústředně Brno, která nevynechala největší světovou přehlídku hraček už pošestačtyřicáté, vědí o spojení nejvyspělejších technologií a dětské fantazie své.

Legendární Krteček Zdeňka Milera z jejich dílny se na zeměkouli díval v dubnu 2011 při posledním letu amerického raketoplánu Endeavour. Měřil 19 centimetrů, musel být nehořlavý a co nejlehčí. Astronaut Andrew Feustel, jehož manželka má zčásti český původ, ho pak po přistání velebil, kudy chodil.

Nejnovější symbióza: Krteček si báječně rozumí i s chytrými telefony.

Nejnovější symbióza: Krteček si báječně rozumí i s chytrými telefony.

FOTO: Alena Drábová

„Krtečkova vesmírná mise se promítla především do prodejů na českém trhu. Ze zahraničí, kam míří polovina naší výroby, klíčovými trhy zůstávají Německo, Slovensko, USA a Francie. Abychom udrželi legendární postavičku z animovaných filmů dál v dětských pokojíčcích, neobejde se bez nového kabátu,“ podotýká Blahoslav Dobeš, obchodní ředitel firmy se 200 zaměstnanci.

Aby to doložil, vyhledá na svém chytrém telefonu patřičnou aplikaci a znovu se dotkne displeje. Krteček vzdálený od něho dva metry začne radostně mávat.