Vědcům se podařilo oplodnit myši uměle vypěstovanými spermiemi

– Peking

Čínským vědcům se podařilo vypěstovat v laboratoři myší spermie, z nichž se po oplodnění samičky narodili zdraví jedinci. Metoda by podle nich mohla v budoucnu přispět k řešení problémů mužské neplodnosti. Zároveň se však nabízí etická rovina takové procedury.

Tým z čínské akademie věd dokázal vytvořit umělé spermie z kmenových buněk odebraných z myšího embrya, které se mohou vyvinout v jakýkoliv typ buňky v těle.

Kmenové buňky následně v laboratoři vystavili působení chemických látek a poté je smíchali s buňkami z varlat myších samců. Takto vzniklé spermie byly schopny oplodnit myší vajíčko. Z 379 jimi oplodněných vajíček se později narodilo devět mláďat.

Svůj postup čínští vědci zdokumentovali v americkém odborném časopise Cell Stem Cell.

Podobným způsobem se již v minulosti spermie podařilo jiným vědeckým týmům vytvořit, musely však být vpraveny do pohlavních orgánů myších samců, aby se dovyvinuly.

Od myší k lidem

Člen týmu Čchi Čou z pekingské akademie věd označil objev za významný úspěch, avšak dodal, že před jeho možnou aplikací na lidi je ještě "dlouhá cesta". Postup budou nyní vědci testovat na opicích.

Někteří američtí experti vidí v objevu velkou šanci pro neplodné muže. Podle vědců z několika amerických univerzit oslovených AP by tento postup šlo aplikovat například s využitím buněk z lidské kůže, které by mohly být přeměněny na kmenové buňky a pak absolvovat celou laboratorní proceduru.

V případě využívání u lidí ale bude muset technika dosahovat efektivnějšího poměru živě narozených dětí k oplodněným vajíčkům.