Hlavní obsah

Dva reportéři agentury Reuters byli v pondělí v Barmě odsouzeni k sedmi letům vězení za nelegální držení oficiálních dokumentů. Případ je považován za test demokracie v této asijské zemi, píše agentura Reuters.

V Barmě odsoudili dva novináře agentury Reuters

Osmadvacetiletý Ťjo Sou U a dvaatřicetiletý Wa Lone byli zadrženi loni 12. prosince na předměstí Rangúnu a byli obviněni ze získání tajných státních dokumentů. Hrozilo jim až 14 let vězení. [celá zpráva]

Odsouzeného Ťjo Sou Ua odvádějí od soudu

Foto: Ann Wang, Reuters

Zadrženi byli poté, co se sešli se dvěma policisty, kteří působili v barmském Arakanském státě, kde jsou bezpečnostní složky obviňovány z porušování lidských práv při jejich tažení proti Rohingům.

Policista Mou Yan Nain, který se s novináři 12. prosince sešel, před soudem v dubnu řekl, že šéf barmské policie rozkázal svým podřízeným, aby na novináře nastražili past, podstrčili jim kompromitující dokumenty, a umožnili tak jejich zatčení.

Wa Lone reaguje na rozsudek

Foto: Myat Thu Kyaw, Reuters

Soudce Ye Lwin uvedl, že obžalovaní porušili zákon, když shromáždili a získali důvěrné dokumenty. Novináři vinu nepřiznali. Tvrdí, že policie jim dokumenty podstrčila. Před soudem uvedli, že listiny jim předali dva policisté těsně předtím, než byli zatčeni. Jeden svědek jejich výpověď potvrdil.

Novináři psali o masakru

Odsouzení novináři agentury Reuters zdokumentovali případ masakru ve vesnici Indin. Podařilo se jim získat fotografii deseti spoutaných mužů, kteří před svou smrtí klečí na kolenou. Další fotografie zachycují jejich těla zalitá krví v jámě; jedno z nich je bez hlavy. Dva z nich ubili buddhističtí vesničané a osm zastřelily ozbrojené složky, řekli reportérům dva vesničané, kteří hromadný hrob hloubili. Sedm barmských vojáků bylo následně odsouzeno k šesti až deseti rokům vězení. Jde o jediný případ, kdy barmská armáda přiznala, že vojáci Rohingy zavraždili.

Reuters verdikt odsuzuje

„Dnešek je smutným dnem pro Barmu, pro zpravodaje Reuters... a pro média všude na světě,“ uvedl v prohlášení šéfredaktor Reuters Stephen Adler. „Tito dva obdivuhodní reportéři už strávili téměř devět měsíců ve vězení v důsledku falešných obvinění, která mají za cíl umlčet je a zastrašit média... Bez jakýchkoliv důkazů o vině a navzdory přesvědčivým důkazům o tom, že na falešném obvinění se podílela policie, je dnešní verdikt odsuzuje k dalšímu odnětí svobody a schvaluje nesprávné chování bezpečnostních složek," pokračoval Adler.

„Je to velký krok zpět, pokud jde o přechod Barmy k demokracii, staví se proti spravedlnosti a svobodě slova a barmská vláda ho musí urychleně napravit,“ zdůraznil šéfredaktor Reuters.

Znepokojení nad rozsudkem vyjádřili také velvyslanci USA a Británie v Barmě.

Odsouzení novináři Ťjo Sou U a Wa Lone (vpravo)

Foto: Thein Zaw, ČTK/AP

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků