Hlavní obsah
Průvodkyně pořady Un A Foto: Echo DPRK, Youtube

Symbolem severokorejské propagandy je už desetiletí hlasatelka Ri Čun-i, která v tradičních korejských šatech oznamovala všechny významné zprávy, úspěchy i úmrtí vysokých představitelů. I když ji postupně nahrazují mladší, styl se nemění. V posledních měsících se však objevují i nové modernější metody propagandy využívající internetové kanály, které mají ukázat severokorejskou realitu. Videa natáčí Un A, která působí na sítích jen pár měsíců, ale už si získala velkou popularitu.

Průvodkyně pořady Un A Foto: Echo DPRK, Youtube
Severní Korea k propagandě používá mladou Un A

Uzavřená KLDR, která nenechává nikoho nahlédnout pod pokličku, je častým terčem nejen spekulací, ale také falešných zpráv. V posledních týdnech se opakovaně objevovala tvrzení, že severokorejský vůdce Kim Čong-un prodělal operaci, je po ní v těžkém stavu a podle některých zdrojů dokonce zemřel. Média je citovala, i když vláda Jižní Koreje a vedení USA uváděly, že žádné takové informace nemají.

V minulosti se objevovaly zprávy o likvidaci některých diplomatů, kteří se po pár měsících opět ukázali na veřejnosti, a spekulovalo se i o osudu manželky Kim Čong-una, než se ukázalo, že se neukazovala, protože byla těhotná. Severní Korea tyto spekulace většinou přímo nekomentovala.

Nyní se však začíná severokorejská propaganda měnit. Symbolem je mladá Un A a její kolegyně, které na internetu ukazují „skutečný život“ v KLDR a bojují s „falešnými zprávami“, uvedl dobře informovaný server NK News zaměřený na dění v Severní Koreji. Dívky připravily seriál Co se děje v Pchjongjangu?

Un A reagovala například na zprávy, že Severokorejci panicky nakupují, protože se kvůli uzavření hranic nedostává zahraničního zboží a ceny stoupají. Ve svém nesledovanějším videu ze série Pravda nebo lež řekla: „Ahoj, dnes je 24. dubna. Západní média informovala o hospodářství KLDR. Proto tu dnes jsem, abych to prověřila.“

Jde do nejbližší samoobsluhy, kde žádná nákupní horečka vidět není. Na místě se ptá jedné nakupující, zda zaznamenala nárůst cen. Ta odpovídá: „Ničeho takového jsem si nevšimla.“ Další říká, že se něco se dokonce zlevnilo, jiná dodává, že ceny dovozového zboží mohly vzrůst: „Ale kdo teď chce zahraniční zboží?“ I prodavačka uvádí, že je vždy dost zásob, o něco je větší zájem a o něco menší.

Un A pak říká, že zpráva zahraničních médií je nepřesná, a žádá lidi, aby se vystříhali dezinformací: „Myslím, že fake news jsou ta poslední věc, kterou potřebujeme v čase tvrdé bitvy s covid-19.“

Právě tato poznámka přitom vyvolala řadu reakcí, protože v jiném díle série Un A uváděla, že Severní Korea je jednou z mála zemí světa, které nejsou koronavirem postižené.

 Hlasatelka severokorejské televize Ri informuje o jaderném testu

Foto: Reuters

První video Un A se objevilo na youtubovém kanálu Echo spojeném zřejmě s účtem @coldnoodlefan. Bylo avizováno jako „vzácná šance prodávat se podrobněji na života obyvatel Pchjongjangu“.

Na začátku ledna následovala dvě další videa, kde Un A působila v roli virtuální průvodkyně. Pak už začala vystupovat jako moderní, anglicky mluvící moderátorka. Z jejích šestnácti videí je 13 v angličtině a přinášejí směs tradiční propagace severokorejské kultury a zvýrazňování úspěchů země, ale také vyvracející údajná klišé a nepravdivá západní tvrzení.

Ve videu Jsem korejská dívka se Un A ukazuje v tradičních oděvech a říká obligátní: „Krásné, že?” Objevuje se však i pro korejskou propagandu zcela netypické zapojení diváků, když říká: „Co si myslíte? Pravděpodobně byste mi mohli pomoci vybrat nejlepší.“

Nejvíce ji lidé sledují na čínské sociální síti Weibo, ale i na Youtube jsou komentáře většinou pozitivní, protože nabízí neobvyklý pohled do severokorejské společnosti.

Kdo je v pozadí

Nová propaganda sice zaujala, ovšem jen málo se ví o tom, kdo ji připravuje a kdo je samotná, zřejmě ještě ne ani třicetiletá Un A. Už to, že má přístup k internetu a ke kameře, naznačuje, že patří k elitě. „Tato mladá žena na mě působí jako rozmazlené dítě bohatého představitele KLDR, které se baví svou novou kamerou a softwarem,“ řekla expertka na severokorejskou kulturu na tokijské univerzitě Meredith Shawová.

Podle ní nelze vyloučit, že jde o osobní iniciativu mladé ženy, a ne o plnění direktivy shora, i když samozřejmě vše je schváleno. „Zřejmě je to někdo, kdo studoval v zahraničí a dobře zná styl západních sociálních sítí,“ dodala.

I další expert zmiňuje jasný vliv zahraničních vzorů a naznačuje, že Un A studovala v cizině a má blízko k moci. „Un A působí, jako by byla vycvičená v Číně,“ řekla Song Ti-jung z Asijského institutu na univerzitě v Melbourne. „Je tam rozhodně čínský vliv a není těžké přepokládat, že jde o dceru vysoce postaveného člena strany.“

Severní Korea sice běžně odmítala tvrzení zahraničního tisku nebo vlád nepřátelských zemí, ale ne tímto až přátelsky pojatým způsobem, „Skutečnost, že sledují, co se o Severní Koreji píše a říká, není nová. Je známo, že jsou státní úředníci pověření speciálně sledováním jakékoli zmínky od Severní Koreji v zahraničních zdrojích. Novým prvkem je však rychlá reakce,“ dodala ředitelka pro mezinárodní komunikaci v jihokorejském Datovém centru pro lidská práva v Severní Koreji Teodora Gjupčanová.

NK News připomíná, že vzorem může být přístup Číny a Ruska, které utrácejí miliony za zprávy v cizích jazycích. V roce 2019 navštívili Pchjongjang zástupci ruských mediálních společností o nejvyšší představitelé agentury Nová Čína a listu Žen-min ž´pao. „Zřejmě se v tom poučila od Ruska a Číny a používají technologii k šíření dezinformací,“ uvedla Sandra Fahyová, která se zaměřuje na použití videa v severokorejské propagandě.

Podle Shawové ale videa Un A spíše připomínají vlogy zahraničních turistů, kteří navštíví Pchjongjang.

„Jestliže se KLDR rozhodla využívat tento komunikační kanál, měli bychom mu naslouchat,” dodala Gjupčanová.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků