Nárazová vlna z Čeljabinského meteoritu obletěla dvakrát Zemi

Aktualizováno

Nárazová vlna, kterou způsobil únorový dopad roje meteoritů v Rusku, obletěla Zemi dvakrát kolem dokola. Uvádí to studie vědců publikovaná v časopise Geophysical Research Letters. Podle vědců se při nárazu na jednom místě uvolnilo největší množství energie za více než sto let, informovala v pátek stanice BBC.

Foto: Reuters

Meteorický roj nad Čeljabinskem z února 2013

Meteor vstoupil do zemské atmosféry nad jižním Uralem. Podle odhadů měl rychlost kolem 54 000 km/h a před půl devátou ráno místního času se rozpadl nad městem Čeljabinsk.

Z původního meteoru zůstalo zhruba sedm velkých částí. Na Uralu způsobil zranění více než 1200 lidí v okruhu nejméně sta kilometrů. Většina utrpěla řezné rány, když silná tlaková vlna rozbila okna v rozsáhlé oblasti. [celá zpráva]

Tým vědců použil ke změření síly dopadu systém senzorů, které jsou určeny k odhalování utajovaných pokusných jaderných výbuchů. Podle vědců šlo o vůbec nejsilnější událost naměřenou tímto systémem, který analyzuje infrazvukové vlny na velmi nízkých frekvencích produkované obvykle jadernými výbuchy, ale také právě třeba dopady velkých těles.

BEZ KOMENTÁŘE: Meteorický roj nad Uralem zachycený z různých místVideo: Reuters

Francouzský člen týmu Alexis Le Pichon spočítal výbušnou energii, která se uvolnila při dopadu vesmírného tělesa o průměru 17 metrů a o hmotnosti 10 000 tun na ekvivalent 460 kilotun trinitrotoluenu. To je podle vědců největší množství uvolněné energie od Tunguzského výbuchu, který byl patrně způsoben dopadem meteoritu bohatého na železo na Sibiři v roce 1908.

Hořící koule padající z nebe způsobily v Rusku paniku

Jiný tým vědců nově odhadl výbuch nad Tunguzkou na tři až pět megatun TNT , což je několikasetnásobně větší síla, než jakou měla atomová puma shozená na Hirošimu. Zničeno bylo na 2000 kilometrů čtverečních lesa.

Rekonstrukce oběžné dráhy meteoroidu, který narazil do Země nad Ruskem